شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی پنتاگون درباره حمله راکتی به منطقه سبز بغداد: نیروهای آمریکا حق دفاع از خود را در عراق دارند

در پی حمله راکتی شامگاه دوشنبه چهارم اسفند ماه به منطقه سبز بغداد، محل استقرار سفارت آمریکا و شمار دیگری از سفارتخانه‌های خارجی، جان کربی، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که نیروهای آمریکا حق دفاع از خود را در خاک عراق دارند.

منابع عراقی شامگاه دوشنبه چهارم اسفند ماه گزارش دادند که تعدادی راکت به منطقه سبز بغداد، محل استقرار سفارت آمریکا و شمار دیگری از سفارتخانه‌های خارجی، شلیک شده است.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق پس از این حملات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حملات دست‌کم سه راکت به سوی منطقه سبز بغداد شلیک شده است.

در این بیانیه آمده است که شامگاه دوشنبه چهارم اسفند ماه، دو راکت به منطقه سبز و یک راکت به منطقه الحارثیه بغداد اصابت کرد و چهار خودروی غیر نظامی در اثر این حملات راکتی آسیب دیدند.

در بیانیه واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اشاره شده که راکت‌ها از منطقه السلام بغداد به سوی منطقه سبز شلیک شد و نیروهای امنیتی عراق دقایقی بعد سکوی پرتاب راکت‌ها را کشف کردند.

ساعتی بعد از حملات راکتی شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری خود گفت ایالات متحده حمله راکتی به نزدیکی سفارت خود در بغداد را «بسیار جدی» قلمداد می‌کند.

سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه ایالات متحده در ارتباط با حمله شامگاه دوشنبه به نزدیکی سفارت خود در بغداد با مقامات عراقی در تماس است، گفت: «ما به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش در آنجا حضور داریم و فرماندهان ما مانند فرماندهان عراقی حق دفاع از خود را دارند.»

جان کربی همچنین گفت که در گذشته «شبه نظامیان شیعه» حملاتی را علیه مواضع آمریکا در عراق انجام داده‌اند، اما در مورد حملات راکتی هفته گذشته به اربیل و حمله شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد، محل استقرار سفارت آمریکا، هنوز تحقیقات در حال انجام است و «فعلا نمی‌توان حمله‌های اخیر را به گروه خاصی نسبت داد».

سخنگوی پنتاگون همزمان تاکید کرد که‌ «ما هر زمان که مناسب باشد در هماهنگی با شرکای عراقی خود، در زمان و مکان مقتضی پاسخ خواهیم داد.»

از سوی دیگر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، در واکنش به حمله راکتی شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد، گفت: با افزایش استفاده از سلاح، حمله و هدف قرار دادن مقرهای دیپلماتیک، جان شهروندان عراقی بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌گیرد و اعتبار حکومت بیشتر و بیشتر کاهش می‌یابد.

مقتدی صدر، از دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، خواست نسبت به حملات راکتی به منطقه سبز بی‌تفاوت نباشد و برای جلوگیری از آن اقدام کند. او همچنین خطاب به شبه‌نظامیانی که با حملات راکتی، منطقه سبز و مقرهای دیپلماتیک را هدف قرار می‌دهند گفت: «از خدا بترسید و فورا به این حملات پایان دهید.»

رهبر جریان صدر عراق با تاکید براینکه مهاجمان به منطقه سبز مانعی مقابل خود نمی‌بینند، خطاب  این شبه‌نظامیان گفت که ایجاد رعب و وحشت و به خطر انداختن جان شهروندان با رویکرد مقاومت سازگاری ندارد، به اعتبار آن لطمه زده و از محبوبیت آن میان مردم عراق می‌کاهد.

هادی العامری، رییس ائتلاف فتح در پارلمان عراق، نیز حمله شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد را محکوم کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که حملات راکتی به هیات‌های دیپلماتیک و ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان غیر نظامی، هیچ توجیهی ندارد.

مسئولیت حملات شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد را تاکنون هیچ گروهی نپذیرفته است ولی پس از حمله راکتی شامگاه دوشنبه ۲۸ بهمن ماه به اربیل، گردان‌های اولیای خون یکی از چند گروه تازه تاسیس توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق، مسئولین آن حمله را پذیرفت. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه نظامی الحریر محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل را با شلیک ۲۴ راکت مورد حمله قرار داده است. 

یک روز بعد از حملات به اربیل، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت که «تلاش‌های مشکوک برای انتساب حادثه اربیل به ایران محکوم است» و دولت عراق باید «نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات، دستورات لازم را صادر کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More