شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در کنار معترضان ایران ایستاده‌ایم

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران اینترنشنال، گفت دولت آمریکا از معترضان در ایران که اخیرا دست به اعتراض‌های ضدحکومتی زدند، حمایت می‌کند.

او گفت دولت آمریکا با اعمال تحریم علیه برخی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی در صدد آن است که به دنیا نشان دهد در کنار معترضان ایستاده‌ است.

اورتگاس مشخصا به تحریم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، از سوی آمریکا به علت قطع سراسری دسترسی به اینترنت در ایران در پی اعتراض‌های آبان‌ماه اشاره کرد و او را «مسئول قطع اینترنت» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود «کشتار» تعداد نامعلومی از معترضان ایران و زندانی کردن چند هزار نفر نشانگر آن است که این «عملکرد یک رژیم عادی نیست».

اورتگاس گفت جمهوری اسلامی پولی را که در ازای رفع تحریم‌ها پس از انعقاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ به دست آورده «صرف گروه‌های شبه‌نظامی» مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن کرده است. 

او در ادامه تاکید کرد: «کشتار و زندانی کردن مردمی که در ایران فقط خواستار اصلاحات و پاسخگویی در قبال فساد در کشورشان هستند، راه درستی برای برخورد با خواسته آنها نیست.» 

این مقام آمریکایی، اعتراض‌های اخیر در ایران را بخش از «بیداری مردم در خاورمیانه» دانست و گفت: «مردم در ایران، لبنان و عراق بیدار شده و خواستار پایان دادن به فساد و تامین مالی گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی هستند.»

اورتگاس گفت دولت آمریکا با همکاری «سازمان ملل و دیگر نهادهای مسئول» در صدد آن است به اطلاعات دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌های اعتراض‌های در ایران دست یابد.

نهادهای رسمی ایران تاکنون از انتشار هرگونه آمار در این باره خودداری کرده و ارزیابی‌های صورت‎گرفته از سوی نهادهای بین‌المللی مانند سازمان عفو بین‌الملل را رد کرده‌اند.

اورتگاس گفت: «کشته یا بازداشت شدن حتی یک نفر هم خیلی زیاد است.»

او همچنین با اشاره به «فرهنگ والا و تاریخ پرافتخار» ایران، گفت دولت آمریکا صرفا در صدد آن است که مردم ایران بتوانند با احقاق«حق حاکمیت بر سرنوشت» برای نحوه اداره کشور تصمیم بگیرند.

اورتگاس در پاسخ به پرسش ایران اینترنشنال درباره فشار حکومت ایران به خانواده‌های کارکنان رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج کشور، گفت دولت آمریکا حامی «آزادی رسانه و مطبوعات» در سراسر جهان است.

او توضیح داد علاوه بر ایران، دولت‌هایی مانند ترکیه، روسیه، چین و مصر نیز آزادی رسانه‌ها را «نقض» کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More