شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ارسال اقلام بشردوستانه به ایران هرگز تحریم نبوده است

 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مصاحبه اختصاصی با ایران اینترنشنال تاکید کرد ارسال اقلام «بشردوستانه» و «تجهیزات پزشکی» به ایران، هیچ‌گاه مشمول تحریم‌های آمریکا نبوده است.

اورتگاس در این مصاحبه با اشاره به فعال شدن اخیر کانال ابتکاری سوئیس برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، گفت هدف از راه‌اندازی این کانال، حصول اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به دست مردم ایران است.

او با تاکید بر اینکه «کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی هرگز مشمول تحریم نبوده است»، اظهارات مطرح‌شده مبنی بر نبود امکان ارسال تجهیزات پزشکی و دارو به ایران را «دروغ دیگری» خواند که «رژیم ایران به مردم می‌گوید».

دولت سوئیس در تاریخ ۱۰ بهمن اعلام کرد اولین پرداخت از طریق کانال تجاری این کشور با ایران برای ارسال دارو انجام شده و کانال به زودی به شکل کامل عملیاتی خواهد شد.

این کانال برای عبور از تحریم آمریکا و به منظور واردات دارو و غذا به ایران طراحی شده است.

از زمان خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و برقراری تحریم‌های لغوشده، شرکت‌های خارجی می‌گویند به علت تحریم‌های بانکی ارسال اقلام غیرتحریمی به ایران مشکل است و از این رو این کانال به منظور حل مشکلات بانکی در مورد اقلام غیرتحریمی طرح شد. 

با این حال، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در توییتی نوشت: «به رغم ادعاهای واهی آمریکا که مواد دارویی و غذایی تحریم نیستند؛عملا راه هرگونه نقل وانتقال بانکی را در این زمینه بستند. با راه‌اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تامین اقلام دارویی رسما تایید کردند این ادعا پوچ و خلاف رای ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری) بوده و دارو و غذا هم تحریم است در حالی که نباید باشد.»

اورتگاس ولی توضیح داد «موارد مستندی» نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران با سوءاستفاده از تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی، «از پول لازم برای خرید تجهیزات پزشکی برای خرید سیم برق، سیگار» یا اقلام دیگر استفاده کرده است.

او گفت راه‌اندازی کانال برای دولت آمریکا از این جهت مهم بود که «شرکت‌ها بتوانند برای رساندن تجهیزات پزشکی به ایران» از آن بهره ببرند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد هدف تحریم‌های آمریکا، «حکومت» ایران بوده و دولت آمریکا هر اقدامی را که لازم باشد پیگیری خواهد کرد تا مطمئن شود مردم ایران از تحریم‌ها آسیب نمی‌بینند.

اورتگاس همچنین از «جامعه بین‌الملل و کسب‌وکارهای خارجی» خواست جهت ارسال کمک‌ها و تجهیزات پزشکی به ایران از این کانال بهره ببرند. 

او از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز درخواست کرد در راه ارسال این اقلام به ایران، مانع ایجاد نکند و گفت: «امیدواریم بیهوده مردم را مجازات نکنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به سرنگون شدن هواپیمای اوکراین در ایران که منجر به کشته شدن ۵۷ شهروند کانادایی شد، افزود کشورش برای اجرای عدالت در مورد ساقط شدن این هواپیما از کانادا حمایت می‌کند.

کانادا روز چهارشنبه بار دیگر از ایران خواست فورا جعبه سیاه این هواپیما را به فرانسه بفرستد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More