شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
پس از تجمع پیاپی تظاهرات‌کنندگان عراقی مقابل کنسولگری ایران در کربلا

سخنگوی وزارت امور خارجه خواستار حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق شد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تجمع و حمله تظاهرات‌کنندگان عراقی را مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا، محکوم کرد و گفت: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اقدامات لازم و افزایش تدابیر برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق را خواستار شده‌ایم.»

معترضان عراقی از یک‌شنبه شب اقدام به تجمع شبانه مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق کرده‌اند. معترضان در جریان تجمع یک‌شنبه شب و بامداد دوشنبه بخشی از دیوار کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند و پرچم عراق را بر فراز آن نصب کردند. در جریان این تجمع نیروهای نظامی عراق به سوی معترضان آتش گشودند و به گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم سه تن از معترضان عراقی کشته شدند.

تظاهرات‌کنندگان عراقی، دوشنبه شب نیز با وجود استقرار ماموران نظامی و امنیتی عراق در اطراف کنسولگری ایران در کربلا، بار دیگر اقدام به تجمع مقابل آن کردند و ضمن سر دادن شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و سیاست‌های حکومت ایران در عراق، بار دیگر پرچم عراق را بر فراز کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا برافراشتند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه‌شنبه و با گذشت سه روز از آغاز تجمع‌های پیاپی معترضان عراقی مقابل کنسولگری ایران در کربلا، در پاسخ به این سوال خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی که «در خصوص وضع پیش آمده برای سرکنسولگری ایران در کربلا، از سوی وزارت امور خارجه ایران چه اقداماتی درباره حفظ امنیت کنسولگری در کربلان انجام شده است»، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از راه‌های سیاسی، نگرانی و تاکیدات لازم، در خصوص ضرورت حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی ایران در عراق را در چارچوب مقررات و کنوانسیون‌های بین المللی به دولت پذیرنده منتقل کرده است.»

موسوی تاکید کرد که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از دولت عراق خواسته است تا «اقدامات لازم و افزایش تدابیر برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق را انجام دهند.»

در تظاهراتی که در بغداد و شهرهای جنوبی و عمدتا شیعه نشین عراق انجام شد بارها علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی شعار دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از نفوذ خود در عراق سخن گفته‌اند و اغلب گروه‌های شبه نظامی که تحت عنوان حشدالشعبی فعالیت می‌کنند نیز مورد حمایت نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، قرار دارند. معترضان عراقی در دو هفته گذشته از این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، به عنوان عامل اصلی کشتار و سرکوب تظاهرات‌کنندگان نام برده‌اند.

یک سال قبل نیز در جریان اعتراضات در شهر بصره که در اعتراض به ناکارآمدی دولت عراق در ارائه خدمات عمومی از جمله آب آشامیدنی و برق رخ داد، معترضان به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و بخشی از آن را به آتش کشیدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More