شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: میانجی‌گری مطرح نیست، اما باید منتظر ماند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره اخبار منتشرشده درباره ارسال پیام‌هایی برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن اعلام کرد ایران هنوز «پیام ویژه‌ای»‌ دریافت نکرده است،‌ اما در عین حال باید منتظر ماند و دید.

به گزارش ایرنا، موسوی در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به پیشنهاد اخیر رییس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: «جمهوری اسلامی چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد. مهم این است که تغییر لحن به تغییر رویکرد و رفتار منجر شود.» او اضافه کرد جمهوری‌اسلامی بر اساس آن‌چه که مشاهده می‌کند، تصمیم می‌گیرد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به «سردرگمی در دولت آمریکا» گفت که تغییر لحن برای ایران مهم نیست و باید «تغییر رویکرد و رفتار»‌ مشاهده شود. موسوی «خروج غیرقانونی‌ آمریکا از برجام» را‌ دلیل بسته بودن چشم‌انداز مذاکره خواند و اعلام کرد: « در عین حال باید منتظر ماند و دید.»

روز گذشته،‌ دوشنبه ششم خرداد،‌ دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در سفر خود به ژاپن اعلام کرده بود «ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم.» همچنین او از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خواسته بود تا با توجه به «روابط بسیار خوب با ایران» برای میانجی‌گری به تهران سفر کند.

موسوی در واکنش به خبر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، گفت که ما این گمانه‌زنی‌ها را تایید نکرده‌ایم. با این حال، او اضافه کرد: «درباره زمان این سفر هنوز در حال کارشناسی هستیم و امیدواریم نهایی شود.»

هم‌زمان با این نشست مطبوعاتی موسوی، رسانه‌های ژاپن امروز خبر دادند که دولت این کشور در حال نهایی کردن برنامه سفر ماه آینده آبه به ایران به منظور میانجی‌گری برای کاهش تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود، در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن و مذاکره اخیر محمدجواد ظریف با یک سناتور آمریکایی توضیح داد که‌ ما بنایی برای مذاکره با آمریکا نداریم،‌ اما «برای گفت‌وگو با نخبگان سیاسی، مقامات سیاسی سابق و... منعی وجود ندارد.»

موسوی با اعلام اینکه دستگاه دیپلماتیک ایران وارد «فاز جدیدی از فعالیت» شده است، از سفرهای بیشتر مقام‌های این نهاد در روزهای آینده خبر داد.

او توضیح داد که تحرکات اخیر وزیر امور خارجه ایران بیشتر جنبه آسیایی و منطقه‌ای دارد و در این راستا ادامه سفرها به همسایگان شمالی خواهد بود

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد «پیمان عدم تعرض»‌ از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ابراز امیدواری کرد که این طرح مورد بررسی کشورهای همسایه قرار بگیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More