شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی مجلس خبرگان: جانشینی برای خامنه‌ای در نظر گرفته نشده

 

احمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، در مورد موضوع جانشینی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «مطلقا یک فرد هم در این زمینه مطرح نشده است».

او که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده است، درباره وضعیت جسمی خامنه‌ای افزود او در «با نشاط‌ترین وضعیت» خودش قرار دارد و اهل «ورزش و پیاده‌روی» است «اما طبیعی است که باید به فکر آینده نظام هم بود».

خاتمی، در مورد تعیین گزینه‌ای برای آینده رهبری گفت: « حال اگر از من بپرسید شخص خاصی را در نظر گرفته‌اید، بنده که عضو کمیسیون تحقیق خبرگان، عضو هیات رییسه خبرگان و سخنگوی هیات رییسه هم هستم، می‌گویم که مطلقا یک فرد هم در این زمینه مطرح نشده است. این را هم به صراحت و شفافیت می‌گویم. نه؛ اصلا اینکه فرد خاص یا افرادی باشند، مطرح نشده است.»

در سال‌های اخیر گزینه‌های متعددی چون ابراهیم ریيسی و صادق آملی لاریجانی به عنوان جانشین خامنه‌ای مطرح شده‌اند، ولی احمد خاتمی این خبر که مجلس خبرگان مقدمات انتخاب رهبر جدید را فراهم کرده‌اند، تکذیب کرد.

سخنگوی مجلس خبرگان همچنین با تمجید از رهبر جمهوری اسلامی گفت: «برخی رسانه‌های غربی نام مقام معظم رهبری را دوراندیش‌ترین رهبر جهانی گذاشته‌اند» و «تنها شخصیتی که در حال حاضر لباس رهبری بر قامت او زیبنده است، فقط و فقط مقام معظم رهبری است».

خاتمی در مرداد ۹۶ هم ادعای مشابهی هم مطرح کرده، ولی مشخص نکرده بود که کدام رسانه خارجی به خامنه‌ای چنین لقبی داده است.

او همچنین گفت که پس از درخواست خامنه‌ای برای تعیین «شاخص‌های رهبری»، کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان، این شاخص‌ها را تعیین کرده است.

خاتمی توضیح بیشتری در این‌باره ارائه نکرد، ولی از تغییراتی در نحوه کاندیداتوری در مجلس خبرگان خبر داد. به گفته او، «قرار است کسی که برای خبرگان می‌نویسند، مدرک سطح چهار حوزه را داشته باشند که برابر با دکتری می‌شود، حالا اگر پیرمردهای ۷۰،۸۰ساله‌ای بودند که این دوره‌ها را طی نکرده بودند،‌ به مدیر حوزه این اختیار را دادیم که ارزیابی کنند این افراد در سطح چهار هستند یا نه».

او همچنین افزود که حداقل سن ورود به مجلس خبرگان به ۴۰سال تغییر خواهد یافت. این تغییرات فعلا در کمیسیون آیین‌نامه مجلس خبرگان تصویب شده و باید برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس خبرگان آورده شوند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More