شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به #اعدام_نکنید: تحت تاثیر فضاسازی‌ها نیستیم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به موافقت دیوان عالی کشور با بررسی پرونده سه معترض محکوم به اعدام اعتراضات آبان‌ماه، فشار افکار عمومی در این زمینه در داخل و خارج ایران را «فضاسازی» خواند و گفت: «تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌ها نبوده و نخواهد بود.» 

روز یکشنبه چهار وکیل امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی اعلام کردند که دیوان عالی کشور بررسی دوباره پرونده این سه معترض آبان‌ماه را پذیرفته است.

این اقدام قوه قضاییه پس از موج اعتراض گسترده‌ای بود که علیه احکام اعدام این سه معترض به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و کارشناسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای رسمی، از طوفان اعتراضی کاربران در توییتر علیه صدور و تایید احکام اعدام برای معترضان آبان ماه حمایت کردند.

اما اسماعیلی، شامگاه دوشنبه سی‌ام تیر، در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی، در این باره اضافه کرد: «قبل از اینکه فضای رسانه‌ای در این حد گسترده شود، اعلام کردیم که راه‌های قانونی برای اعاده دادرسی وجود دارد.»

او با این حال تاکید کرد: «البته در مورد اینکه نتیجه چه خواهد بود، پیشداوری نمی‌کنیم و عادت کرده ایم به دور از هیاهو و جنجال و توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزییات مرحله کنونی روند بررسی این پرونده گفت: «در این پرونده هم تقاضای وکلای محکومان برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارائه شده و هم دیوان درخواست آن‌ها را از حیث بررسی تجویز یا عدم تجویز اعاده دادرسی پذیرفته است. تصمیم دیوان عالی کشور بعد از مطالبه پرونده و بررسی مستندات و اوضاع و احوال پرونده اتخاذ و اعلام خواهد شد که آیا اعاده دادرسی رد یا تجویز می‌شود. اگر اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شود، پرونده در دادگاه دیگری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

در حالی که اعتراضات به این حکم یکی از بزرگترین اعتراضات مجازی علیه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را رقم زد و تکرار هشتگ «اعدام نکنید»به حدود ۱۱ میلیون رسیده است، اسماعیلی این اعتراضات را به «عناصر ضدانقلاب و جریانات معارض و امپراطوری رسانه‌ای دشمنان انقلاب و نظام» نسبت داد و گفت: «ذیل این گروه، اصلا کسی وجود ندارد، ربات‌ها هستند که ارزشی به عنوان جایگاه رسانه‌ای ندارند، منتهی اعداد و ارقام را بالا میبرند.»

او درباره چهره‌های سرشناس داخل ایران که با این احکام مخالفت کردند نیز گفت: «عده‌ای از این افراد هم ناآگاهانه به این جمع پیوستند که ما از این گروه گله داریم که چرا بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند.»

پیشتر روزنامه کیهان چاپ تهران در واکنش به حمایت برخی چهره‌های مشهور هنری از هشتگ #اعدام_نکنید، این افراد را به «‌کم‌سوادی» متهم کرد و از صدا و سیما و وزارت ارشاد خواست فهرست آنها را مدنظر قرار دهد تا «‌کمتر از قبل از بیت‌المال و امکانات عمومی کشور» استفاده کنند.

با این حال، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این که «ما انتقاد دلسوزان جامعه را می‌پذیریم»، ادامه داد: «چه بسا در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم.»

پیشتر ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه نیز روز دوشنبه ۳۰ تیر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در واکنش به موج اعتراض علیه حکم اعدام این سه معترض، با تاکید بر اینکه خط قرمز قوه قضاییه «اغتشاش» است، گفت «فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها» بر رفتار این قوه تاثیرگذار نیست. 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این سه نفر در بهمن‌ماه سال گذشته با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. 

هر سه معترض متولد دهه ۱۳۷۰بوده و در محله خزانه واقع در جنوب تهران سکونت دارند. بر اساس گزارش‌ها،  این افراد «نان‌آور خانواده»‌ بوده و هم‌اکنون در تیپ پنج زندان تهران بزرگ به سر می‌برند.

در جریان جلسه دادگاه مرادی بارها خطاب به قاضی اعلام کرد که از او تحت «فشار،‌ تهدید و شکنجه» اعتراف گرفته شده و هیچ‌کدام از اتهام‌های وارده را قبول ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More