شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی قوه قضاییه: حسین فریدون و مهدی هاشمی به زندان برگشته‌اند، رحیم‌مشایی غیبت کرده

 



ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در ایران، در نشست خبری خود اعلام کرد حسین فریدون، برادر رییس جمهوری پیشین و مهدی هاشمی از مرخصی برگشته و اکنون در زندان‌اند.

او روز چهارشنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد: «در مورد افرادی که اسم آن‌ها برده می‌شد مثل حسین فریدون، شبنم نعمت زاده، هادی رضوی و مهدی هاشمی رفسنجانی الان در زندان هستند، مرخصی رفته بودند و بازگشته‌اند.»

به گفته او حمید بقایی، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در مرخصی استعلاجی است، اما اسفندیار رحیم‌مشایی که در مرخصی بوده، غیبت کرده و اگر کفیل‌اش در موعد مقرر نسبت به معرفی او اقدام نکند «از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود».

خداییان همچنین گفت: «مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد. اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند و یا مرخصی بیشتری به آن‌ها داده باشیم. حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند.»

سخنان خداییان در واکنش به انتقاداتی است که اخیرا نسبت به قوه قضاییه درباره مرخصی بدون ضابطه به برخی زندانیان معروف و بانفوذ مطرح شده بود. 

روز ۱۹ شهریور علی خضریان، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل نود، در توییتی نوشت: «پس از اعلام مرخصی چندماهه جناب مهدی هاشمی از زندان اوین، انتظار بود تا دستگاه قضایی در کنار اقدام قابل تحسین بازگرداندن وی، امثال آقایان حسین فریدون و هادی رضوی که طبق اظهارات مسئولان زندان ماه‌هاست برخلاف قانون در مرخصی هستند نیز اقدام کند. اما متاسفانه تاکنون چنین نشده است.»

همچنین به تازگی رضا گلپور، زندانی متهم به جاسوسی، در نامه‌ای از زندان اوین به مرخصی‌های پی در پی محمود سیف از زندان اشاره کرده بود. محمود سیف از اعضای ارشد پیشین سپاه و از متهمان اصلی پرونده هلدینگ یاس است

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره مرگ شاهین ناصری اظهارنظر نکرد

سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه درباره مرگ شاهین ناصری، زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ، اظهارنظری نکرد. 

روز سه‌شنبه اخبار مبنی بر مرگ ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی منتشر شد، اما تاکنون مقامات رسمی از جمله مسئولان قوه قضاییه این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. 

 

 

بر اساس یک فایل صوتی از صدای شاهین ناصری که پیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او پیشتر هشدار داده بود که از طرف بازپرس پرونده‌اش به دلیل شهادتش درباره شکنجه نوید افکاری تهدید شده بود.

به گفته ناصری در این فایل صوتی، بازپرس پرونده که از «دخالت» ناصری در «پرونده امنیتی» افکاری خشمگین بود، به او گفته بود: «بلایی سرت در می‌آورم که ذوب بشوی.»

 

واکنش به پرونده فساد مفتاح خودرو

خداییان در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده فساد اقتصادی مفتاح خودرو رهنورد و اینکه با فوت متهم ردیف اول پرونده استیفای حقوق شکات چطور انجام می‌شود، گفت: «این شخص به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود. پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد. چنانچه شخص مال داشته باشد اموال بین طلبکاران توزیع خواهد شد و با فوت شخص طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود و همچنین علت فوت توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است.» 

میثم رضایی متهم ردیف اول پرونده مفتاح رهنورد از سال ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد و ۲۸ شهریور اعلام شد پس از اعزام به بیمارستان لقمان، به فاصله چند ساعت جان باخته است. 

در زمان بازداشت رضایی برخی رسانه‌ها او را دست راست محمد شریعتمداری، وزیر وقت صنعت معرفی کرده بوند.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More