شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی سپاه: «فرار و دستگیری» بعضی فرماندهان و سرداران «شایعه» است

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، اخبار منتشر شده درباره «دستگیری چند تن از سرداران» و «فرار فرماندهان سپاه» از ایران را «شایعه» خواند، تکذیب کرد و گفت: «دشمنان» بعد از اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی  اقدام به انتشار «اکاذیب مشمئزکننده‌ای مانند فرار از کشور و یا دستگیری چند تن از سرداران سپاه از جمله سرداران نصیری، ربیعی، تولایی» و برخی فرماندهان دیگر این نیرو کردند.

اشاره رمضان شریف به اخباری است که طی چند هفته گذشته و با تغییرات ناگهانی در رده‌های بالای سپاه پاسداران درباره بازداشت و اقدام به فرار علی نصیری فرمانده سابق سپاه حفاظت انصار، مصطفی ربیعی فرمانده سابق بازرسی سپاه پاسداران و محمد تولایی معاون سابق امور راهبردی سپاه و تعدادی دیگر از فرماندهان ارشد این نیرو منتشر شده است.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران، روز سه شنبه ۲۱ خرداد۱۳۹۸ ، اقدام آمریکا را در «قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی»، اقدامی «کینه توزانه و مغایر با قوانین بین المللی» و «شیطانی» توصیف کرد و گفت چون «پس از اقدام شاهد واکنش‌های گسترده بین المللی و انتقاد اغلب رسانه‌ها، کارشناسان و کشورها بودیم»، و پس از آن هم «شاهد تلاش دشمن در افزایش شایعات و انتشار اخبار کذب علیه فرماندهان و مسئولان سپاه در هفته‌های اخیر» هستیم.

سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به آنچه «حمایت و همراهی شگفت انگیز افکار عمومی داخلی و خارجی از سپاه پاسداران» عنوان کرد، گفت که به همین دلیل «دشمنان برای تاثیرگذاری بر روند حمایت از سپاه» به «تاکتیک نخ نما شده‌ای متوسل» شدند و «در صدد برآمدند با بهره گیری از رسانه‌های وابسته و شبکه‌های اجتماعی تبهکار پس از تغییرات و تحولات اخیر در سطح فرماندهی سپاه و برخی دیگر از فرماندهان، به شایعه پراکنی پیرامون سرداران و مسئولین و بعضا خانواده آنان در سپاه بپردازند.»

شریف انتشار اخباری درباره «فرار یا دستگیری برخی از فرماندهان سپاه» را «اکاذیب مسمئز کننده» خواند و گفت: دشمنان «در همین راستا به طرح اکاذیب مشمئز کننده‌ای مانند فرار از کشور و یا دستگیری چند تن از سرداران سپاه از جمله سرداران نصیری، ربیعی، تولایی و … مبادرت ورزیدند.»

سخنگوی سپاه در ادامه گفت که «فرماندهان» و «سردارانی» که خبر فرار یا دستگیری آنها منتشر شده است «از نیروهای مخلص و فعال سپاه بوده و در جایگاهی جدید در سپاه فعال و با جدیت به ایفای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های محوله، اشتغال به خدمت دارند و حتی اخباری از حضور آنان در محافل منتشر شده است».

شریف به «ماموریت‌ها و مسئولیت‌های محوله جدیدم این «سرداران» اشاره نکرد، اما گفت که «دشمن با طرح ادعاهای کذب و انتشار شایعات بی‌اساس نسبت به فرماندهان و سرداران» قصد دارد از «محبوبیت روزافزون» سپاه «انتقام» بگیرد.

سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «به کوری چشم دشمنان و سرکردگان کاخ سیاه و رئیس جمهور ماجراجوی» آمریکا، «سپاه در قلب مردم جا دارد.»

رمضان شریف بار دیگر اقدام آمریکا «در معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی» را «خطایی راهبردی» توصیف کرد و گفت که «اقدام دولت و مجلس شورای اسلامی در تروریست خواندن نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه،موسوم به سنتکام و تمام نیروهای وابسته به آن در منطقه» اقدامی «آنی» و «قابل تحسین» است.

در سال‎های گذشته بارها اخباری درباره بازداشت یا فرار برخی از فرماندهان سپاه پاسداران منتشر شده است که اغلب از سوی فرماندهان این نیرو یا دیگر نهادهای حکومتی ابتدا تکذیب شده اما مشخص شده است که دستکم بعضی از این خبرها صحت داشته است.

نمونه مشهور فرار فرماندهان سپاه: «سردار علیرضا عسگری»

مشهورترین نمونه از فرار فرماندهان و مقام‌های ارشد نظامی ماجرای فرار «علیرضا عسگری» است یک سرتیپ بازنشسته سپاه پاسداران و معاون علی شمخانی در وزارت دفاع ایران که در سال ۱۳۸۶ ابتدا خبر فرارش از ایران تکذیب شد. مقام‌های جمهوری اسلامی سپس اعلام کردند که عسگری ربوده شده و در نهایت مشخص شد که او پس از بازداشتی که بیش از یک سال و نیم در ایران ادامه داشت در سفری به سوریه، ابتدا به ترکیه و سپس آمریکا فرار کرده است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی، سال‌ها بعد از فرار علیرضا عسگری تائید کرد که این فرمانده ارشد سپاه که تا رده معاون وزارت دفاع پیش رفته بود قبل از فرار از ایران به مدت ۱۸ ماه بازداشت و زندانی بوده است.

او گفت که علیرضا عسگری یک فرمانده معمولی سپاه نبود بلکه به عنوان «فرمانده سپاه لبنان» از فرماندهی سپاه کردستان «مستقیما به لبنان رفت»  تا «فتنه داخلی بین حزب‌الله و امل» را مهار کند و پس از آن «حزب الله لبنان» را «به عنوان یک حزب کامل با تمام ارکان نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و ...» تشکیل داد.

احمدی‌مقدم در این سخنرانی که ۲۵ آذر۱۳۹۱ در جمع دوستان و خانواده علیرضا عسگری انجام داد، گفت: «در زمان بازداشت عسگری نزد ناطق نوری بازرسی ویژه مقام رهبری رفتم. در آن زمان حدود ۱۵ ماه از بازداشت علیرضا می‌گذشت. گفتم انصاف نیست او این مدت در بازداشت باشد زیرا قرار مجرمیت صادر نشده بود که ایشان گفت من خودم پیگیر ماجرا هستم. آقای ناطق نوری همچنین گفت این همه آدم خیانت کردند و راست راست می‌گردند، حالا این حاج رضا که هزاران خدمت کرده اگر فرضا خطایی هم کرده باشد، نباید خدماتش نادیده گرفته شود.»

احمدی مقدم از دوره بازداشت علیرضا عسگری در ایران به عنوان دوره «۱۸ ماه جهاد» یاد کرد و گفت: «ناطق نوری، شمخانی،‌ رحیمی و دیگر دوستان پیگیر ماجرا بودند و بعدها هم شاهد بودیم هیچ کدام از اتهامات حاج رضا اثبات نشد.»

نشریه نیوزویک شش سال بعد از انتشار خبرهایی درباره فرار عسگری گزارش داد که او در سال ۱۳۸۶ ابتدا به سوریه سفر کرد، پس از آن به ترکیه گریخت و «موفق شد از آمریکا در دولت جرج بوش پناهندگی بگیرد» و اکنون «در آمریکا تحت مراقبت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» به سر می برد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More