شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی ستاد ملی کرونا به دلیل هشدار درباره تاثیر مراسم مذهبی در افزایش مر‌گ‌و‌میر کرونا به عقده‌گشایی علیه قم متهم شد

بعد از سانسور هشدار سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی براینکه مبنی براینکه افرادی که در قم با نقض پروتکل‌ها مراسم مذهبی برگزار می‌کنند «دارند آدم می‌کشند»، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز علیرضا رییسی را به خاطر این سخنان به «عقده‌گشایی علیه قم» متهم کرد.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه گذشته این ستاد درباره وضعیت قم گفت: «در قم هیچ‌‌گونه پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد مردم از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند.»

رییسی با نشان دادن تصاویری از شلوغی در فضای باز یک هیات عزاداری در قم  خطاب به حسن روحانی گفت: «در نماز جمعه‌ای که برگزار کردند، هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشده است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  همچنین گفت: «کسانی که با بی‌مبالاتی این برنامه‌ریزی‌ها را می‌کنند، بدون تعارف مسئول مرگ مردم ما در پیک بعدی هستند و باید مجازات شوند. این ثواب کردن نیست اینها دارند آدم می‌کشند.»

اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا اما همان روز در صدا و سیما سانسور شد و علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری اسلامی، در صفحه توییتر خود با انتشار ویدیوی این سخنان، نوشت: مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌ی امروز ستاد ملی کرونا هم از مسافرت درتعطیلات گلایه کردند و «هم به پروتکل‌شکنی در تجمعات مذهبی اعتراض داشتند خصوصا به شیوه‌ برگزاری نمازجمعه و مراسمات عزاداری در قم» اما اخبار امروز صداوسیما صرفا به عامل سفر اشاره کرد.

معزی با بیان اینکه «به این عادت پوچ دوگانه‌سازی‌، پایان دهیم»، تاکید کرد که «مراسم عزاداری بدون رعایت دستورالعمل‌ها همانقدر به گسترش کرونا و مرگ شهروندان خواهد انجامید که مسافرت رفتن در تعطیلات.»

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری اسلامی افزود که «بپذیریم که انگیزه‌ شکل‌گیری یک تجمع، از خطرات آن برای سلامت عمومی نخواهد کاست» و باید «حرمت جان انسان را نگاه داریم».

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، بامداد دوشنبه ۲۹ دی ماه در یادداشتی با عنوان «عقده‌گشایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در تقابل با مردم قم»، هشدار سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را «اظهارات قابل تامل و عجیب» خواند و نوشت: «شهر قم در وضعیت آبی کرونا به سر می‌‌برد اما مشخص نیست که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا، این شهر را مسئول مرگ مردم و پیک‌‌های بعدی کرونا می‌‌داند.»

تسنیم افزود که «ظرفیت بسیار پایین ناوگان حمل ونقل عمومی و شلوغی مترو و بی‌‌آرتی در تهران، حجم انبوه مسافران به شهرهای قرمز شمالی، مثال‌‌هایی از ناتوانی ستاد ملی در مقابله با توسعه کروناست اما تاکید جناب سخنگو صرفا بر عدم رعایت پروتکل‌‌ها در شهر قم، قابل تامل است.»

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین نوشت که «اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پایین بودن میزان رعایت پروتکل‌‌ها در قم و نسبت دادن افزایش آمار کرونا در آینده به برگزاری این‌گونه مراسم در قم در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا در بسیاری از شهرهای دیگر مانند مازندران و تهران» به هیچ عنوان «اقدام درخوری» نداشته است.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین افزود که سخنان علیرضا رییسی در حالی صورت گرفته است که وزیر بهداشت در گردهمایی مجازی ائمه جمعه کشور گفته «اقشار مذهبی، تاکنون بیشترین رعایت پروتکل را داشته‌اند.»

این درحالی است که ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، شامگاه یک‌شنبه ۲۸ دی ماه، به صراحت از «مراسم مذهبی» نیز به عنوان یکی از کانون‌های شیوع کرونا نام برد.

حریرچی گفت: «هر تجمعی، چه دورهمی خانوادگی باشد، چه در قهوه‌خانه و کافه و رستوران باشد،  چه برای مراسم‎ عروسی و عزا باشد، و چه برای مراسم مذهبی و مراسم ملی باشد، می‌تواند به طور شدید انتقال بیماری ناشی از کرونا را بالا ببرد.»

معاون‌کل وزارت بهداشت البته همزمان با هشدار درباره نقش «مراسم مذهبی» در انتقال کرونا، گفت که سفرها نظیر آنچه در استان‌های شمالی و جزایر جنوبی اتفاق افتاد، وضعیت متروها پس از بازگشایی‌ها نیز شدیدا نگران کننده است و پر شدن هتل‎ها هم از نظر ما فاجعه‎ است.

علاوه بر این، محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز با بیان اینکه موج چهارم کرونا بسیار خطرناک‌تر و جهش‌یافته است، گفت: «شخصا با حضور در بیوت مراجع و ارسال نامه عاجزانه خواهش کردم اجازه برگزاری مراسم و دسته‌جات را ندهند و سازمان تبلیغات اسلامی باید با نظارت بر هیات‌ها، به طور جدی با افراد متخلف برخورد کند.»

هشدار مقام‌های وزارت بهداشت درحالی بیان شده است که با دستور علی خامنه‌ای خرید و واردات «واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع» شده است و طی روزهای اخیر مقام‌های استانی افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کرونا در تعدادی از استان‌ها از جمله مازندران و خوزستان و تهران خبر داده‌اند.

حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با هشدار نسبت به بازگشایی‌های زودهنگام و عادی انگاری شرایط، گفت: «اوضاع شیوع کرونا در کشور، ثابت و پایدار نیست و با وضعیت شکننده‌ای مواجه هستیم و شمار بیماران با یک شیب آهسته درحال افزایش است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More