شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کردیم

با وجود هشدارهای اروپا و سازمان ملل متحد درباره پیامدهای افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه اعلام کرد فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فردو آغاز شده است.

ربیعی به خبرگزاری مهر گفت: «رییس‌جمهور در روزهای گذشته دستور راه‌اندازی غنی‌سازی ۲۰ درصد را صادر کرد و از ساعاتی پیش، پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرایند تزریق گاز شروع شد.»

او اشاره کرد تا «ساعاتی دیگر» اولین محصول یو‌اف-۶ از این فرایند به دست خواهد آمد.

تاسیسات هسته‌ای فردو که عنوان مرکز هسته‌ای «شهید علی‌محمدی» بر روی آن گذاشته شده در مسیر آزادراه قم به تهران ساخته شده‌ است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده بود ایران در این سایت مشغول ساخت‌وساز است.

ربیعی این خبر را ساعتی پس از آن اعلام می‌کند که پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین هشدار در این زمینه به ایران اینترنشنال گفت چنین اقدامی در افزایش غنی‌سازی از سوی ایران به منزله «انحراف جدی از تعهدات برجامی» است.

فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهور، در ادامه گام‌های پیشین ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی پس از خروج آمریکا از این توافقنامه صورت می‌گیرد که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد.

در آذرماه و پس از مرگ محسن فخری‌زاده، چهره برجسته نظامی هسته‌ای ایران، مجلس شورای اسلامی هم طرحی را تصویب کرد که دولت را مکلف به توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل الحاقی و همچنین غنی‌سازی ۲۰ درصدی کرده بود.

مقام‌های دولت روحانی مخالفت خود با این مصوبه را بلافاصله پس از آن اعلام کردند.

اما اکنون ربیعی در همین زمینه ضمن اشاره به انتقادهای اولیه دولت به این مصوبه گفته است: «دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم‌الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود.»

افزایش سطح غنی‌سازی که موضوع حساسیت و انتقاد آمریکا و اروپا است به تازگی روز دوم دی‌ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مورد بررسی قرار گرفت.

در آن نشست معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به تقویت سانتریفیوژهای ایران در نطنز از تهران خواست مفاد توافق هسته‌ای را رعایت کند.

پیش از آن نیز، وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در نشستی غیررسمی به صورت آنلاین اعلام کرده بودند برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای آمادگی دارند و ایران نیز نباید این «فرصت آخر» را از دست بدهد. اروپا می‌گوید اقدامات اخیر ایران موجب تضعیف برجام و از دست رفتن این فرصت می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More