شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران شکنجه و اعتراف ساختگی مازیار ابراهیمی را تایید کرد

 

علی ربیعی‌، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی اظهارات مازیار ابراهیمی درباره شکنجه شدنش در دوران بازداشت برای پذیرفتن اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای را تایید کرد.

او در نشست خبری روز دوشنبه ۲۸ مردادماه در پاسخ به سوالی درباره مستند و گفت‌وگوهای منتشرشده از رسانه‌ها درباره ابراهیمی گفت: «این اتفاق در دولت ما نیافتاده است، اما اطلاعات کلی این است که یک سری افراد بودند و اعتراف کردند و درست بوده، یک سری موارد هم متاسفانه کار کارشناسی و ضدجاسوسی بر روی آن نشده و تا جایی‌که اطلاع دارم، کار غیرکارشناسی شده و از آن افراد هم دلجویی شده است. افرادی که آن روز مسئول بودند، باید پاسخگو باشند.»

ابراهیمی در یک گزارش تلویزیونی در بخش فارسی بی‌بی‌سی و سپس در یک گفت‌و‌گو‌ با تلویزیون ایران اینترنشنال اعلام کرد که برای اعتراف اجباری به قتل دانشمندان هسته‌ای،‌ از جمله مجید شهریاری و مسعود علیمحمدی، تحت فشار و شکنجه ماموران امنیتی وزارت اطلاعات ایران قرار گرفته بود.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز ۱۶ مردادماه در واکنش به این اظهارات گفته بود به زودی در یک نشست خبری درباره این موضوع توضیح خواهد داد. با گذشت نزدیک به دو هفته، این نشست خبری هنوز برگزار نشده است.

در همین زمینه، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی‌ نیز روز شنبه ۲۶ مرداد، خواهان پاسخگویی وزیر اطلاعات درباره صحت مسائل مطرح شده از سوی ابراهیمی و دلیل آزاد شدن او از سوی نهادهای امنیتی ایران شد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۱ گزارشی تلویزیونی به نام «کلوپ ترور» را پخش کرد که در آن ۱۳ نفر، از جمله ابراهیمی، درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اعترافاتی را مطرح کرده بودند.

 حضور زنان در ورزشگاه؛ فقط بازی‌های ملی

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره مهلت فیفا به ایران برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «الزام فیفا برای همه کشورهای عضو فیفا است و فقط ایران را شامل نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام دولت توضیح داد که «در معابر و مکان‌های مشخص ورزشگاه‌ها» اقداماتی انجام می‌شود که در «بازی‌های ملی» شاهد حضور بانوان در ورزشگاه باشیم.

او مساله حضور زنان را مرتبط با «پروژه‌های اجتماعی‌» دانست که باید با فرهنگ و موازین موجود حل شود تا «آرام آرام به سمت رفتار منطقی حرکت کنیم.»

ربیعی درباره تصمیم دولت در ارتباط با امکان حضور زنان در رقابت‌های باشگاهی و لیگ برتر فوتبال توضیحی نداد.

پیش از این، مسعود سلطانی‌فر،‌ وزیر ورزش و جوانان،‌ نیز از امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای «مسابقات ملی» خبر داده و بر «ملاحظات شرعی و فرهنگی» تاکید کرده بود.

همزمان با افزایش فشار بر ایران و انتشار اخباری درباره تعویق بازی‌های لیگ برتر به دلیل مساله حضور زنان،‌ محمدرضا داورزنی، ‌معاون وزارت ورزش، از «عدم اعتقاد» به این موضوع و مهیا نبودن شرایط برای انجام آن خبر داده بود.

به نظر می‌رسد با هشدار نهایی فیفا درباره مساله حضور زنان،‌ مسئولین دولت در پی مهیاسازی حضور محدود زنان، تنها در رقابت‌های ملی فوتبال باشند که تعداد آن‌ها در طول سال نسبت به بازی‌های لیگ و باشگاهی بسیار کم است.

پیش از این،‌ فیفا از تلاش برای رفع ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران تا شهریور ماه امسال و همزمان با بازی‌های مقدماتی جام جهانی خبر داده بود. فیفا هشدار داده در صورت عدم تحقق این مساله، خطر تعلیق فوتبال ایران وجود دارد.

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا نیز در نامه‌ای با انتقاد از برخورد‌های اخیر با زنانی که برای حضور در استادیوم تلاش کرده بودند، آن را بر خلاف تعهدات فدراسیون فوتبال و «ناامیدکننده» خوانده است.

در همین زمینه، چندی پیش رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک،‌ در گفت‌و‌گویی با روزنامه ایران از رایزنی دولت با مراجع تقلید برای جلب رضایت آن‌ها خبر داد.

ناصر مکارم‌شیرازی، ‌محمد علوی‌گرگانی،‌ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، و حسین نوری‌همدانی از جمله مراجع شیعه هستند که این مساله را «جایز» نمی‌دانند و خواستار جلوگیری از آن شده‌اند.

مکارم شیرازی‌ گفته است که «جو حاکم بر ورزشگاه‌ها» برای زنان مساعد نیست. او دلیل این مساله را «پوشش نامناسب مردان» در بعضی رشته‌های ورزشی دانسته و گفته‌ زنان باید از منزل و از طریق تلویزیون بازی‌ها را تماشا کنند.

همزمان دادستان کل ایران نیز حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به دلیل دیدن «بدن نیمه‌عریان مردان» ارتکاب گناه ‌خوانده است.

 مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد

ربیعی در ادامه نشست خبری خود از برکناری مدیرعامل شرکت «ایران‌خودرو» به دلیل افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت‌ها خبر داد.

سخنگوی دولت گفت فردی به نام علی‌آبادی جایگزین او خواهد شد. ربیعی توضیح بیشتری درباره مدیرعامل جدید ارائه نکرد.

افزایش قیمت خودروها در ماه‌های پایانی سال گذشته و همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات اقتصادی داخلی آغاز شد و تا خردادماه امسال ادامه داشت.

این مساله با واکنش قوه قضاییه و انتقاد نمایندگان مجلس درباره مدیریت اقتصادی دولت روبه‌رو شد.

همچنین، در روزهای گذشته،‌ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران از فساد در مجموعه ایران خودرو و هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری صورت گرفته برای طراحی صندوق عقب خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ ربیعی با اشاره به شکنندگی و عدم تعادل بازار کشور در اثر تحریم‌ها گفت: «فشاری که آمریکا بر دولت و ملت ایران در این مدت چند ماه وارد کرد؛ حتی دولت‌های با رشد اقتصادی بالا و با ثبات را دستخوش تغییر و بی‌ثباتی می‌کرد.»

 سیف و عراقچی پاک و سالمند

ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به مسائل مطرح درباره تخلفات ارزی بانک مرکزی و اظهارات احمد عراقچی، متهم پرونده این بانک در ارتباط با اخلال در بازار ارز، گفت:‌ «من از زحمات سیف و عراقچی تشکر می‌کنم، چرا که مدیران ما پاک و سالم بوده و هستند.»

او اضافه کرد: «ما مطمین هستیم که آقای سیف و عراقچی سود و نفع شخصی نداشتند، به نفع بازار و با هدف کنترل بازار در آن مداخله کرده‌اند.»

عراقچی، معاون ارزی پیشین بانک مرکزی ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گفته بود: «مداخله در بازار ارز به درخواست دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، دستور رییس جمهوری و تایید رییس کل بانک مرکزی انجام شد.»

ربیعی درباره مداخله دولت در بازار ارز، آن را یک «مساله طبیعی» در کشورهای همسایه خواند و مسئولیت این مداخله را «برعهده دولت» دانست.

 چابهار و بوشهر را واگذار نکردیم

ربیعی درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با واگذاری بندر چابهار و بوشهر به روسیه و هند، ضمن تکذیب این موضوع، آن را در قالب توافقنامه‌ها چابهار دانست.

او در مورد این بهره‌برداری گفت:‌ «یک شرکت هندی برای مدیریت و بهره‌برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی که شامل ۵ فاز است و همچنین بندر کلانتری داریم.»

ربیعی قرارداد تجاری صورت گرفته با شرکت هندی را «نه واگذاری حاکمیت و نه به منزله واگذاری بندر»‌ دانست.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش قراردادهای منطقه‌ای ایران و تلاش برای کاهش تنش خبر داد. او در ارتباط با اختلاف با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «برای ما حساب امارات متحده‌عربی و عربستان سعودی از آمریکا جدا است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More