شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران: روند حقوقی رفع توقیف نفتکش استینا ایمپرو پایان یافته است

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، از طی شدن «روند حقوقی و اداری» آزاد شدن نفتکش بریتانیایی توقیف شده در ایران خبر داد، اما جزئیاتی درباره زمان رفع توقیف این نفتکش ارائه نکرد.

ربیعی، روز دوشنبه اول مهر، در نشست هفتگی خود در تهران گفت: «همان طور که سازمان بنادر اعلام کرد کارهای حقوقی انجام شده است که نفتکش انگلیسی حرکت کند و روال اداری آن نیز طی شده است اما اطلاعی از زمان آزادی آن ندارم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت در این زمینه گفت: «با چشم پوشی از تخلف آنها نفتکش می‌تواند حرکت کند و تصمیم‌گیری‌ها نشان از پایان این توقیف دارد.»

این اظهارات ربیعی در حالی است که روز یکشنبه ۳۱ شهریور، اریک هانل مدیراجرایی شرکت مالک کشتی بریتانیایی استینا ایمپرو که از سوی ایران توقیف شده، اعلام کرد که به او اطلاع داده شده این کشتی ممکن است امروز آزاد شود.

هانل به تلویزیون ملی سوئد گفت: «‌ما اطلاعاتی دریافت کردیم که نشان می‌دهد آنها کشتی استینا ایمپرو را در ساعت‌های آینده آزاد خواهند کرد.» او همچنین تاکید کرد که تصمیم‌های سیاسی برای آزادی این نفتکش گرفته شده است.

پس از توقیف یک کشتی حامل نفت ایران از سوی بریتانیا در تنگه جبل الطارق، سپاه پاسداران کشتی استینا ایمپرو را در روز ۲۸ تیر به علت آنچه «نقض قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» خواند، در تنگه هرمز توقیف کرد.

 

ربیعی: هدف ایران بازگشت صلح است

علی ربیعی همچنین درباره سفر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک گفت: «رئیس جمهور ابتدا تردید داشت به این سفر برود. این سفر انجام شد و دلیلش احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیغام ملت به افکار عمومی دنیا است.»

یک روز پیش، روحانی، با بیان اینکه «به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آن‌ها بگذریم»، گفته بود: «امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل حضور خواهیم یافت.»

سخنگوی دولت ایران درباره این طرح رییس جمهور این کشور گفت: «طرح ائتلاف امید و صلح هرمز ایده‌ای است که رئیس جمهور در سخنرانی خود ارائه خواهد کرد. هدفش بازگشت صلح و آرامش برای همه مردم دنیا و منطقه است.»

او ادامه داد: «رئیس جمهور [روحانی] قصد دارد به دنیا نشان دهد آمریکا در منزوی کردن ایران موفق نخواهد شد. اکنون ایالت متحده آمریکا تنهاتر از گذشته است و ایران است که در بین سران دنیا و افکار عمومی آمریکا تنها نیست.»

ربیعی تاکید کرد که روحانی در سازمان ملل متحد «جزئیات بیشتری» از این طرح را تشریح می‌کند.

خود روحانی روز دوشنبه پیش از ترک تهران، بار دیگر ضمن رد اتهام‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ارائه طرح «ابتکار صلح هرمز» از سوی ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «عکس‌العمل به این طرح هنوز روشن نیست.»

او اضافه کرد که این طرح علاوه بر جنبه امنیتی برای همکاری کشورهای منطقه، بعد اقتصادی نیز دارد. 

به گفته سخنگوی دولت ایران، «چندین دیدار با مدیران رسانه‌ای» نیز در سفر روحانی به نیویورک پیش‌بینی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More