شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران: در سرزمین متجاوز پاسخ حادثه نطنز را می‌دهیم

با ادامه تاکید مقام‌های ایران بر گرفتن «انتقام» حادثه نطنز علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت،‌ ضمن اشاره به داخلی بودن این خرابکاری از دست داشتن اسرائیل در آن سخن گفت و اشاره کرد کانون پاسخ جمهوری اسلامی به این حمله در «سرزمین متجاوز» صورت خواهد گرفت.

ربیعی روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه در نشست خبری هفتگی گفت:‌ «هدف اقدام خرابکارانه در نطنز از کار انداختن سانتریفیوژها بوده است. قطعا پاسخ محکم خواهیم داد، کانون این پاسخ در سرزمین متجاوز خواهد بود.»

سخنگوی دولت اضافه کرد که «شواهدی بسیار قوی» از دست داشتن اسرائیل در این حادثه وجود دارد. ربیعی در این زمینه گفت: «ما متعهد به تلافی هم سطح در زمان و شدتی متناسب هستیم.»

مقام‌های نظامی و دولتی اسرائیل بدون آنکه به صورت مستقیم به این حادثه اشاره کنند گفته‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و هرجا تهدیدی وجود داشته باشد اقدام درباره آن صورت می‌گیرد.

ربیعی در ادامه سخنانش اشاره کرد که این حادثه یک «حمله بیرونی» نبوده و محل خرابکاری نیز مشخص شده است. این مقام دولت همچنین بدون اشاره به هیچ جزییاتی، از شناسایی هویت فرد عامل خرابکاری خبر داد.

در حالی که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر اتفاق نطنز را یک «حادثه» بدون تلفات خوانده بودند، اما اکنون به گفته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس مشخص شده «چندین هزار سانتریفیوژ» و «بخش عمده امکانات غنی‌سازی» در این سایت هسته‌ای در اثر حادثه از بین رفته است.

ظریف: اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نمی‌دهد

 

از سوی دیگر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، هم که با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در تهران دیدار کرده درباره حادثه نطنز به مذاکرات وین اشاره کرد و خطاب به آمریکا گفت:‌ «نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی به آن‌ها نخواهد داد.»

او همچنین موضع اروپا در این زمینه و همچنین تحریم‌های حقوق بشری آن علیه هشت مقام‌ جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

ظریف اشاره کرد: «این اروپا جایگاهی ندارد که بخواهد مقامات ایرانی را تحریم کند. اتحادیه اروپا دنباله‌روی سیاست و تندروترین گروه‌های داخلی آمریکا و اسرائیل است.»

وزیر امور خارجه همچنین گفت که تهران تحریم افراد اروپایی که در این اقدام نقش داشتند را بررسی خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More