شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران درباره مذاکرات با فرانسه: دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت که «مذاکرات با مکرون [رییس جمهور فرانسه] و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام» از مسائل مهم هفته گذشته بود که «در بسیاری موارد، دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.»

در حالی که ایران هنوز جزئیاتی از گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ارائه نکرده، ربیعی، روز دوشنبه ۱۱ شهریور، در نشست خبری هفتگی خود، درباره این مرحله گفت: «تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.»

روز دوشنبه عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس سفر می‌کنند. سخنگوی دولت ایران در این باره گفت که موضوع این مذاکرات «خرید نفت ایران» است و این که «تمهیدی اتخاذ شود پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد».

ربیعی این مذاکرات را «فشرده» خواند و گفت: «تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم است و این که ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشرده‌ای است که نمایندگان ما در حال انجام آن هستند.»

این در حالی است که علی مطهری، عضو مجلس شورای اسلامی، درباره «پیشنهاد فرانسه» به ایران گفته که پاریس برای نگه داشتن تهران در برجام «راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران» را مطرح کرده است.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه گفته بود که «اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه [۱۴ شهریور] انجام ندهند، نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.»

او نیز تاکید کرد که «در صورت اقدام اروپایی‌ها هنوز امکان بازگشت از اجرای گام سوم وجود خواهد داشت.»

مقام‌های ایران هنوز جزییاتی از گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای این کشور ارائه نکرده‌اند، اما سه روز پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از سقف تعیین‌شده در برجام ادامه می‌دهد.

سخنگوی دولت ایران همچنین به سفر ظریف و رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران به مسکو اشاره کرده و گفت: «با روسیه در زمینه تبادلات تجاری» و «اجرای تعهدات قبلی» و همچنین «درباره ظرفیت‌های جدید» اقتصادی گفت‌وگو می‌شود.

این در حالی است که ظریف هنگام ورود به مسکو از روسیه به عنوان «دوست دوران سخت» نام برد و گفت: «دولت روسیه در دوران‌های سخت کنار جمهوری اسلامی بوده و ما با دوستان دوران سخت‌مان حتما معامله دیگری می‌کنیم.»

ربیعی، سخنگوی دولت ایران همچنین از سفر ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی «در آینده» به ایران خبر داد و گفت که ژاپنی‌ها هم در مذاکره با ایران «برای تداوم روابط در سطح بهتر علاقمند بودند».

او همچنین درباره روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه خود مثل عراق گفت: «سیاست ما در قبال اقتصاد قطعا در هر حالتی، بدون برجام یا با برجام، همکاری با کشورهای منطقه است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More