شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت ایران: انفجار در سکوی پرتاب ماهواره ناشی از خطای فنی بود

 

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران با تایید انفجار در سکوی پرتاب  ماهواره گفت که علت این انفجار «‌خطای فنی» بوده است.

ربیعی روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه در واکنش به گزارش‌ها پیرامون انفجار سکوی پرتاب‌ ماهواره در سمنان گفت: «این انفجار در سکو بوده و هنوز ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بود و در محل تست بوده و نه عملیات پرتاب.»

ربیعی با رد احتمال «جاسوسی و خرابکاری» در انفجار این سکو گفت که به نظر می‌رسد طرح این موضوع «سوء استفاده برای قدرت نمایی» است.

روز پنج‌شنبه ۸ شهریور رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، به استناد تصاویر هوایی خبر داد که اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب یک موشک ماهواره‌بر از «پایگاه فضایی خمینی» سمنان در مرحله ابتدایی و در سکوی پرتاب دچار مشکل شده و شکست خورده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با انتشار عکس هوایی از سکوی پرتاب موشک در پایگاه فضایی خمینی سمنان تاکید کرد که ایالات متحده در حادثه فاجعه‌بار رخ‌داده هنگام آماده‌سازی نهایی برای پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در پایگاه یکم سمنان نقشی نداشته است.

ربیعی در واکنش به توییت ترامپ گفت: «ما نمی‌دانیم چطور رییس جمهور آمریکا عکس می‌گذارد و توییت می‌زند و عکس ماهواره منتشر می‌کند و با ذوق زدگی با موضوع برخورد می کند این هم قابل فهم نیست.»

او گفت اقدام رییس‌جمهوری آمریکا « شاید از بی سوژگی درباره ایران است» ولی کاملا مشخص است که این اتفاق به چه دلیلی رخ داده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران نیز روز جمعه نهم شهریور در واکنش به توییت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، درباره انفجار در سکوی پرتاب ماهواره در ایران، خبرنگاران را به پژوهشگاه فضایی دعوت کرد تا از آنچه تحت عنوان ماهواره «ناهید ۱» معرفی شد، بازدید کنند.

او گفت: «چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More