شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنان ضد و نقیض مقام‌های ایران درباره شیوع ویروس جهش‌یافته برزیلی

 

 

با وجود سخنان استاندار خوزستان مبنی بر احتمال وجود ویروس شناسایی‌شده در برزیل در این استان، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که گزارشی در این باره وجود ندارد.

علیرضا رئیسی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «نمونه‌ای از ابتلای افراد به کرونای برزیلی یا آفریقای جنوبی در کشور گزارش نشده است و به دقت در حال رصد این موضوع هستیم.»

قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان، روز پنجشنبه گفت بود: «ممکن است ویروس کرونای برزیلی در خوزستان وجود داشته باشد.»

دو روز پیش از این سخنان ولی‌الله حیاتی، فرمانده قرارگاه کرونا در خوزستان، گفت: «موردی از کرونای برزیلی مشاهده نشده، اما کنترل کشتی‌ها باید انجام شود تا با چالش دیگری مواجه نشویم.»

فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز گفت که خطر شیوع این ویروس از طریق تردد کشتی‌ها از برزیل و سایر کشور‌ها در سواحل بندر امام خمینی وجود دارد.برزیل در هفته‌های گذشته با آمار بالای جان‌باختگان مواجه شده است.

در روزهای گذشته مقامات بهداشتی ایران از شیوع سریع ویروس شناسایی شده در بریتانیا در ایران خبر داده‌اند.

در همین حال فرزین رضاعی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خبر داد که بیش از ۵۰ درصد نمونه موارد ابتلا به کرونا در این استان مربوط به ویروس شناسایی‌شده در بریتانیاست.

همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت «وضعیت تهران سیاه گزارش شده» و جهش ویروس شناسایی‌شده در بریتانیا «سرعت بسیار بالایی دارد».

پس از سفرهای نوروزی تعداد شهرهای قرمز ایران حدود ۱۰ برابر و آمار رسمی جان‌باختگان نیز حدود سه برابر شده است.

در همین حال فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت که شیب افزایش ابتلا به کرونا نسبت به موج سوم این بیماری «بسیار تند شده» و در دو روز گذشته رکورد میزان بستری در روز در بیمارستان‌های تهران شکست.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در تهران، نیز خبر داد که در سه روز اخیر، روزانه بیش از هزار فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شدند. 

به گفته توکلی، پنج هزار و ۴۰۰ فرد مبتلا به کرونا در استان تهران بستری‌اند و در چند روز آینده ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود.

در روزهای گذشته تعدادی از مقامات بهداشتی خواستار تعطیلی دو هفته‌ای سراسری شده‌اند.

در همین حال علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت که تعطیلی شهر تهران یک راهکار «فرصت‌آفرین و ضربه‌گیر» است.

او تاکید کرد که ایجاد محدودیت‌های بیشتر و تعطیلی کامل تهران «نظری کاملا فنی، علمی و کارشناسی» است.

با این حال انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، اعلام کرد که نمی‌توان این شهر را قرنطینه کرد.

او در عین حال گفت که با توقف فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در دو هفته آینده «در عمل تهران تعطیل است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More