شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنان ضدونقیض مقام‌های ایران درباره تحریم و واردات واکسن کرونا

 

در حالی که بریتانیا و روسیه رسما روند واکسیناسیون سراسری کرونا را آغاز کرده‌‌اند و سایر کشورها نیز با انجام مقدمات قانونی و مالی آماده واردات و توزیع آن می‌شوند،‌ به نظر می‌رسد ایران به دلیل تناقض در عمل و اظهارات مقام‌های حکومت از روند تهیه و توزیع این واکسن عقب افتاده است.

در یک سو، تعدادی از مقام‌ها گفته‌اند مشکلی برای تامین ارز و واردات واکسن کرونا وجود ندارد، اما در سوی دیگر مقام‌‌هایی نیز بر مشکل انتقال ارز و واردات به دلیل تحریم بانکی تاکید می‌کنند.

در آخرین اظهارنظرها در این زمینه، اختلاف‌ مواضع درباره سخنان عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، مبنی بر کارشکنی در خرید واکسن از برنامه جهانی کوواکس به دلیل تحریم‌ها افزایش یافته است.

جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ می‌گوید اعتبار لازم برای خرید واکسن تخصیص شده، ‌اما به دلیل «تحریم‌های بانکی» ایران قادر به واریز پول مورد نیاز نیست. 

 

اما در سوی دیگر ناصر ریاحی،‌ رییس اتحادیه تولید‌کنندگان دارو، اظهارات همتی را رد کرده و گفته است: «مطمئن هستم که این بانک [مرکزی] ماهانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد،‌ در حالی که اگر این روند [انتقال پول] جاری نبود،‌ تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد.»

این اختلاف نظرها در حالی تشدید می‌شود که در آستانه یک سالگی شیوع این بیماری در ایران و تعطیلی و محدودیت‌ها در کشور، اکنون شهروندان با شنیدن خبر موفقیت واکسن‌ تولیدی آمریکا و آلمان و انتظار برای تایید واکسن ساخت بریتانیا، روسیه و چین در انتظار روشن شدن تکلیف واردات و توزیع آن هستند.

بریتانیا روز سه‌شنبه واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده، ولادیمیر پوتین دستور واکسیناسیون عمومی در روسیه را داده، کانادا مجوز استفاده از واکسن فایزر-بیونتک را صادر کرده، آمریکا در آستانه آغاز واکسیناسیون قرار دارد و در همسایگی ایران نیز مقام‌های ترکیه از آغاز واکسیناسیون با خرید واکسن چینی که قرار است محموله آن جمعه به دستشان برسد خبر می‌دهند. عربستان سعودی نیز مجوز استفاده از واکسن فایزر را صادر کرده است.

اما در ایران حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور، بدون اشاره به نام و تولیدکننده و کشور مرجع واکسن تنها به گفتن این بسنده کرد که دستور خرید و واردات آن را صادر کرده است.

 

وعده روزهای خوب و بازگشایی در اروپا و منطقه

تناقض‌گویی مقام‌های ایران در حالی است که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد کل مبتلایان مرز یک میلیون نفر را رد کرده و تعداد فوتی‌ها نیز از ۵۱ هزار نفر گذشته است.

اما در برخی کشورهای اروپایی از جمله ایرلند جنوبی مقام‌ها به شهروندانشان وعده فرا رسیدن تابستانی خوب را داده‌اند و می‌گویند طی چند ماه آینده وضعیت قابل قبول می‌شود،‌ در منطقه همسایگی ایران نیز امارات متحده عربی پس از اعلام موفقیت ۸۶ درصدی واکسن چینی گفته تا دو هفته دیگر فعالیت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی را از سر می‌گیرد.

 

به تازگی سازمان اطلاعات امنیت کانادا در گزارشی که از حالت طبقه‌بندی خارج شد اشاره کرد حکومت ایران تلاش کرده با افزایش کارزار اطلاعات نادرست سرزنش و انتقادها در زمینه کمبود‌های داخلی در مدیریت کرونا را به سمت مسائل و بازیگران بین‌المللی هدایت کند.

از سوی دیگر روزنامه واشینگتن‌پست هم به نقل از سخنگوی کوواکس، برنامه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع واکسن کرونا، گزارش داده ایران از دفتر ویژه کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا،‌ اوفک،‌ مجوز لازم را برای پرداخت هزینه‌های واکسن کرونا دریافت کرده و هیچ منع قانونی بر سر خرید واکسن از طریق کوواکس وجود ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More