شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنان حذف شده‌ حبیب‌الله سیاری درباره تبعیض نسبت به ارتش

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت‌وگو با معاون هماهنگ کننده ارتش را که در آن حبیب‌الله سیاری ضمن اشاره به تبعیض موجود نسبت به ارتش، به اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران و بسیج انتقاد کرده و آن را خلاف اصول نظامی دانسته بود، از سایت خود حذف کرد.

این گفت‌وگو چند هفته پس از کشته‌شدن دست‌کم ۱۹ تن از پرسنل نیروی دریایی بر اثر آنچه شلیک اشتباهی ناو جماران به ناوچه کنارک عنوان شد، از سوی خبرگزاری رسمی ایرنا وابسته به دولت منتشر شد اما ساعاتی بعد بدون هیچ توضیحی حذف شد و فقط بخش بسیار کوتاهی از آن روی این سایت قابل دسترسی است.

حبیب‌الله سیاری در بخشی از این گفت‌وگو که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری»  منتشر و سپس حذف شد، گفت که «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

معاون هماهنگ کننده ارتش با تاکید بر عدم دخالت ارتش در سیاست گفت: «آیا معنیش این است  که ما سیاست را خوب نمی‌فهمیم. نه این‌طور نیست، ما سیاست را خیلی خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه می‌شویم اما وارد سیاست نمی‌شویم، چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

او درباره وجود دو نهاد موازی نظامی در ایران، گفت ما نمی‌گوییم دو نهاد موازی، هر یک [ارتش و سپاه پاسداران] در چارچوب خودش کار کند و اگر هرکسی به شرح وظایف خود بپردازد، موازی کاری پیش‌ نمی‌آید.

سیاری در این گفت و گو عنوان کرد که ارتش در هشت سال جنگ ۱۰ هزار کشتی را برای صادرات نفت از جزیره خارک اسکورت کرد  تا اقتصاد این کشور سالم باشد.

او گفت با این همه امروز به ما می‌گویند که در فلان عملیات عکس‌تان کو، تصویرتان کو، هنوز هم کسی حق ندارد با دوربین فیلمبرداری توی پست فرماندهی ما برود. این آموزش ارتش است و حتما منافعی دارد اما شما نگاه کنید توی سپاه پاسداران و بسیج هر گروهی یک فیلمبردار همراهش هست.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه از نظر ما مستند سازی برای اینکه آیندگان آن را مورد استفاده قرار دهد خیلی خوب است اما هنوز هم اعتقاد نداریم که هر حرکتی ارتش انجام می‌دهد، باید رسانه‌ای کند، مگر در ارتش‌های دنیا هر حرکتی انجام می‌دهند رسانه‌ای می‌کنند.

حبیب‌الله سیاری با انتقاد ضمنی از اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران، گفت که «ما باید کارمان را انجام بدهیم، دلیلی نداریم که هر حرکتی انجام می‌دهیم رسانه‌ای کنیم، مگر ما شرکت تولید یخچالیم، مگر ما شرکت ساختمانی هستیم، مگر کا شرکت تولید دوربین هستیم.»

او گفت که «لازم نیست که من هر روز بگویم که ببینید من چقدر کار می‌کنم، ببینید من چی ساختم، ببنید من چطور زیر دریا می‌روم. اینها را دشمن مورد استفاده قرار می‌دهد.»

سیاری همچنین در بخشی از این گفت و گوی حذف شده از خبرگزاری ایرنا به طور ضمنی به تبعیض میان سپاه پاسداران و ارتش و همچنین فرصت‌های تبلیغاتی که در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌گیرد نیز اشاره کرد و گفت که «ما در یک محیط رقابتی قرار گرفتیم، و مدام خودمان مقایسه می‌کنیم» اما «اگر قرار است چیزی رسانه‌ای شود چرا نسبت[سهم] ارتش مانند نسبت دیگران نیست.»

او فرصت و فضایی که در رسانه‌های حکومتی به ارتش داده می‌شود را بسیار کم توصیف کرد و گفت فرصتی که به ارتش در رسانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند قابل مقایسه با نیروهای دیگر نیست.

در بخشی از این گفت‌وگو خبرنگار خبرگزاری ایرنا به نگاه محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، و تلاش او برای بازنمایی تصویری ضعیف از ارتش اشاره کرد، حبیب الله سیاری در پاسخ گفت: «شاید یکی از دلایل این نگاه این است که ما زیاد وارد تبلیغات نشدیم و شاید یک سری عوامل بوده‌ا‌ند که هنوز با ارتش زاویه دارند که هنوز هم اینها را می‌بینیم و هنوز هستند.»

او همچنین گفت که در تمام دوره جنگ این ارتش بود که فعال بود و نیروی تخصصی داشت اما اکنون «فیلم می‌سازند که یک سید و یک حاجی با یک تیربار یک لشکر را ظرف بیست و چهارساعت از بین می‌برند، خب اگر این‌طور است ۱۲ لشکر عراق را در دوازده روز از بین می‌بردند هشت سال جنگ برای چه بود.»

سیاری گفت که شاید در بعضی فیلم‌ها بحث ارائه رشادت‌ها هم باشد اما وقتی این فیلم‌ها پشتوانه قوی نداشته باشد هرکسی یک روز جنگ را دیده باشد می‌داند که این طور نیست.

معاون هماهنگ کننده ارتش در بخشی از این گفت‌وگو به تصویرسازی ابراهیم حاتمی‌کیا در یکی از فیلم‌هایش از ولی‌الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران که ۷ مهر ۱۳۶۰ اشاره کرد. فلاحی در جریان سانحه هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در نزدیکی شهر ری به همراه شماری از فرماندهان ارتش از جمله جواد فکوری، موسی نامجو، یوسف کلاهدوز و محمد جهان‌آرا کشته شدند.

سیاری گفت که تصویر فیم حاتمی‌کیا ارتباطی با فلاحی نداشت و «فلاحی که در سال ۱۳۵۶ فرمانده من بود، یک ابر مرد برای خودش بود و اصولی داشت، در سوسنگرد وقتی گلوله توپ می‌آمد خم نمی‌شد و می‌گفت دشمن باید در سرزمین من خم شود.»

او گفت: «زن و دختر ما وقتی در خرمشهر گرفتار شدند ما برای آوردن جنازه‌شان کشته دادیم.» سیاری تصویرسازی سریال‌های تلویزیون درباره جنگ را رد کرد و گفت: امروز «در سریال‌های تلویزیون نشان می‌دهند که دختر چهارده ساله در خط مقدم جنگ بوده است، مگر ما و ارتش مرده بودیم.»

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین اشاره کرد که «چندی پیش یک نفر را آوردند در تلویزیون گفت که آمریکایی‌ها و نیروهای فرامرزی تا آب‌های ساحلی ما می‌آمدند.» او با رد این اظهارات گفت که «خیلی به من برخورد که چنین حرفی را در برنامه زنده صدا و سیما مطرح کردند و تمام ما و ارتش را زیر سوال بردند. من شخصا شکایت کردم و از ارتش پیگیری کردیم اما هیچ کس جواب ما را نداد.»

سیاری گفت: «ما روز دوم آغاز جنگ ایران و عراق اطلاعیه بین‌المللی دادیم و آب‌های سرزمینی و فلات قاره خودمان را مشخص کردیم و ورود به آن را ممنوع کردیم و تا پایان جنگ این طور بود و تا امروز هم چنین بوده است. وقتی این حرف را در تلویزیون پخش می‌کنند یعنی همه ما مردیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More