شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد مقابله با کرونا: اجرای منع تردد در ۲۵ مرکز استان آغاز شد

در حالی که شیوع کرونا در ایران همچنان با شتاب بالایی ادامه دارد، اجرای طرح اعمال محدودیت تردد در ۲۵ مرکز استان از ظهر روز دوشنبه آغاز شد.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان مشمول طرح محدودیت تردد نمی‌شوند.

اما حسین ذوالفقاری، رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «شش استان باقیمانده هم به نوعی در مسیر کنترل تردد قرار خواهند گرفت.»

به گفته این مقام امنیتی جمهوری اسلامی، از این پس، خروج افراد بومی با پلاک‌های بومی از مراکز استان‌های ۲۵گانه و ورود افراد غیربومی با پلاک‌های غیربومی به این مراکز ممنوع است‌.

همچنین رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی که برای فروردین ماه پیش‌بینی شده بود در صورت تخطی اینجا هم اعمال می‌شود.»

ذوالفقاری ادامه داد: «در این مرحله ضمن جریمه افراد خاطی نسبت به عودت آنان اقدام و در صورت مقاومت با آنها برخورد خواهد شد.»

با این حال این ممنوعیت‌ تردد، شامل حمل‌ونقل عمومی نمی‌شود.

در حالی که وضعیت شیوع کرونا در کرج شدیدا وخیم گزارش شده، مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های تردد در دو استان تهران و البرز به صورت یکپارچه اجرا می‌شود، به این صورت که مردم این دو استان می‌توانند به دیگر شهرهای داخل استان سفر کنند.

محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز دوشنبه از مرگ ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، این بالاترین میزان از موارد روزانه مرگ بر اثر کرونا در استان البرز است.

 

درخواست برای لغو مراسم ۱۳ آبان در تهران

همچنین قرار است که روز دوشنبه درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران تصمیم‌گیری شود.

در آستانه این تصمیم، پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرد که شهرداری پایتخت در دوران کرونا «حتی یک ریال» نیز از دولت دریافت نکرده است.

همچنین در آستانه برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی سیزده آبان، استاندار تهران و فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران طی نامه‌ای به وزیر کشور خواستار لغو تجمع برای این روز در تهران شدند.

قرار است این تجمع با سخنرانی عزت‌الله ضرغامی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران در مقابل سفارت پیشین آمریکا در تهران برگزار شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تولید واکسن کرونا در داخل این کشور گفت: «از بین ۱۲ گروه که روی ساخت واکسن کرونا در کشور کار می‌کردند، سه گروه توفیقاتی داشتند و حداقل دو گروه که مدل‌های حیوانی را گذرانده‌اند، از هفته‌های آینده وارد کارآزمایی بالینی انسانی می‌شوند.»

او دو موسسه پاستور و رازی به عنوان «دو واکسن ساز قدیمی» و شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه‌هایی مثل «برکت» را از سازندگان واکسن کرونا در ایران اعلام کرد.

به گفته وزیر بهداشت، قرار است کمیته ملی واکسن کرونا نتیجه تحقیقات در این زمینه را اعلام کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More