شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد حقوق بشر ایران علیه گزارشگر ویژه حقوق بشر بیانیه صادر کرد

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه چهارم فروردین با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تمدید ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران، بار دیگر تعیین چنین گزارشگر ویژه‌ای را «ناموجه و نامشروع» دانست و «رفتار گزارشگر را در بسیاری از موارد تخلف روشن از آیین‌نامه‌های مصوب» توصیف کرد.

در متن بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که زیر نظر قوه قضائیه این کشور و با دبیری محمدجواد لاریجانی فعالیت می‌کند، آمده که «جمهوری اسلامی ایران مهمترین و پیشرفته‌ترین دموکراسی غرب آسیا و بلکه جهان» است.

این بیانیه می‌افزاید: «تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران [...] آشکارا اقدامی ناموجه، نامشروع و محصول دغل‌بازی سیاسی است.»

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، ارائه گزارش از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران را یک «شوی سیاسی» خوانده و گفته که گزارشگر برای تدوین گزارش خود «با جنایتکاران و تروریست‌ها» همکاری می‌کند.

این ستاد همچنین  جاوید رحمان را «مجری برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی واشنگتن، لندن، پاریس و تل‌آویو» معرفی کرده است.

روز جمعه دوم فروردین، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در یک رأی‌گیری، ماموریت رحمان را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در این رأی‌گیری ۲۲ کشور رأی مثبت و هفت کشور از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و چین رأی منفی دادند. نمایندگان ۱۸ کشور نیز رای ممتنع دادند.

جاوید رحمان حقوقدان بریتانیایی-پاکستانی از ژوئن ۲۰۱۸ گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران است

او در این مدت، دو بار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش داده و همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به ممنوعیت سفرش بە ایران پایان دهند.

جمهوری اسلامی با وجود هشدارهای مکرر سازمان‌های بین‌المللی در زمینه رعایت حقوق بشر در ایران، هرگونه نقض حقوق بشر در این کشور را رد کرده است.

علاوه بر شمار زیاد اعدام در ایران، این کشور یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More