شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازنده «مستعان ۱۱۰» و سخنگوی سپاه پاسداران توضیح درباره آن را به «هفته‌های بعد» موکول کردند

 

پنج ماه پس از رونمایی رسمی از دستگاه موسوم به کرونایاب «مستعان ۱۱۰»،‌ سازنده آن و سخنگوی سپاه پاسداران توضیح در ارتباط با سرنوشت دستگاه را به «هفته‌های آینده» موکول کردند. 

روزنامه شرق چهارشنبه دوم مهرماه در گزارشی در همین زمینه نوشته کامبیز گلشنی، سازنده  دستگاه، در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت آن گفته است: «به زودی نتایج مثبتی مشخص می‌شود که همه خواهیم شنید و آن موقع از طریق رسانه‌ها توضیحات بیشتری خواهید شنید.»

او از پاسخ به سوالات دیگر درباره فروش این دستگاه و قیمت گذاشته شده روی آن خودداری کرد و خود را تنها «یکی از اعضای گروه سازنده» خواند که نمی‌تواند توضیح بدهد.

هم‌زمان رمضان شریف،‌ سخنگوی سپاه پاسداران، نیز در گفت‌وگو با این روزنامه پاسخ مشابهی داده و گفته است در هفته‌های آینده توضیحاتی درباره این دستگاه می‌دهد.

او پیشتر گفته بود این دستگاه در حال بررسی علمی و گذراندن تست‌های راستی‌آزمایی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در فروردین‌ماه در یک برنامه تلویزیونی از این دستگاه رونمایی کرد و گفت این وسیله قادر است از ۱۰۰ متری ویروس کرونا را تشخیص دهد. با گذشت پنج ماه از آن زمان و سه موج از شیوع کرونا هنوز سرنوشت این دستگاه مشخص نیست. 

همان زمان نیز متخصصان و نهادهای علمی از جمله انجمن فیزیک ایران به انتقاد از اقدام سپاه پاسداران پرداخته و مستعان ۱۱۰ را «در حد داستان‌های علمی‌ـ‌تخیلی» عنوان کردند.

 

 

سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نیز از تایید نشدن دستگاه خبر دادند.

در پی انتشار برنامه تلویزیونی رونمایی از این دستگاه، ‌کاربران رسانه‌های اجتماعی با طعنه و کنایه ضمن اعتبار علمی آن، مانور رسانه‌ای روی این دستگاه را مورد انتقاد قرار دادند.

 

 

برخی حساب‌های کاربری با انتشار تصاویری نشان دادند که این دستگاه پیش از این نیز چندین بار دیگر و در زمینه‌های متفاوت رونمایی شده بود.

از جمله یک‌بار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از مشابه این دستگاه در ارومیه و برای کشف «ماده جامد و مایع» رونمایی شد. در مواردی دیگر نیز در زمینه کشف سوخت قاچاق در سال ۱۳۹۶ یا کشف فلزات معدنی این دستگاه به عنوان یک اختراع جدید رونمایی شده است.

برخی کاربران نیز اشاره کرده‌اند که در کشورهای دیگر،‌ از جمله مصر، مشابه این دستگاه از سوی نیروهای نظامی و ارتش با عناوین دیگر از جمله کشف بیماری ایدز یا هپاتیت استفاده شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More