شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان هواپیمایی ایران: خواندن اطلاعات جعبه سیاه یکی، دو ماه طول می‌کشد

مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری ایران‌ ضمن اشاره به صدمه دیدن جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراین در ایران و ترجیح آن‌ها بر خواندن اطلاعات آن در داخل کشور، اعلام کردند برای بررسی این حادثه ممکن است به «بیش از یک‌ سال» زمان نیاز باشند.

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور، طی نشست خبری روز جمعه ۲۰ دی‌ماه به خبرنگاران گفت: «با اطمینان می‌گوییم به هواپیما موشکی اصابت نکرده است. هواپیما بیش از ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه در آتش بوده و در حال پرواز بوده و جای هواپیما نشان می‌دهد خلبان تصمیم به برگشت داشته است.»

او پیشتر در گفت‌وگوی شامگاه پنجشنبه با صداوسیمای جمهوری اسلامی فرضیه آتش گرفتن موتور هواپیما را تایید نکرده بود.

روز گذشته، مقام‌های دولت آمریکا و کانادا نیز اعلام کردند بر اساس اطلاعاتی که به دستشان رسیده این هواپیما بر اثر شلیک یک موشک ایرانی ساقط شده است. آن‌ها گفته بودند که ممکن است این موشک «به اشتباه» شلیک شده باشد.

رییس سازمان هواپیمایی کشور ایران در ارتباط با فرایند بررسی حادثه ضمن اشاره به صدمه دیدن هواپیما، استخراج مستقیم اطلاعات از جعبه سیاه را کار دشواری خواند و افزود برای استخراج اطلاعات جعبه سیاه نیاز به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای ویژه‌ای است که ایران  آنها را دارد، اما اگر به دلیل صدمه‌ای که به هواپیما خورده، نتواند اطلاعات جعبه سیاه را بخواند از کشورهای دیگر کمک می‌گیرد.

او گفت ایران از سوئد و کانادا خواسته است بر سانحه نظارت کنند و این موضوع را نشانه «عملکرد صادقانه» ایران خواند.

با این حال خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس آمریکا روز جمعه در توییتی نوشت تیم سی‌بی‌اس در تهران پس از بازدید از محل سقوط هواپیمای اوکراین در نزدیکی تهران به نقل از ساکنان محلی اعلام کرده باقی مانده هواپیما روز گذشته از محل جمع‌آوری شده است. او افزود: «رفتگران [در این محل] مشغول تمیز کردن هستند. مامور امنیتی در محل وجود ندارند؛ آنجا قرنطینه نشده و نشانی از بازرسان دیده نمی‌شود.»

 

رضایی‌فر: ترجیح می‌دهیم جعبه سیاه را داخل ایران بررسی کنیم

حسن رضایی‌فر،‌ مدیرکل  بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری،‌ در این نشست خبری با اشاره به «بسیار بزرگ» بودن ابعاد این حادثه اعلام کرد: «بررسی آن ممکن است بیش از یک سال یا دوسال طول بکشد و خواندن جعبه سیاه نیز ممکن است بیش از یک ماه، دو ماه  طول بکشد.»

او افزود: «در جلسه‌ای که با کمیسیون بررسی سوانح اوکراین داشتیم، آنها هم تایید کردند که اف‌دی‌آر (جعبه سیاه) صدمه دیده اما هر  حافظه اطلاعات جعبه سیاه و مکالمات خلبان هر دو احتمالا سالم است.»

رضایی‌فر گفت ارزیابی جعبه سیاه در فرودگاه مهرآباد با حضور متخصصان و مقام‌های قضایی انجام روز جمعه می‌شود تا مشخص شود امکان بازسازی جعبه سیاه در ایران وجود دارد یا نه . 

او در ارتباط با خواندن جعبه سیاه افزود: «ما علاقه داریم که ترجیحا اطلاعات جعبه سیاه را در داخل بازخوانی کنیم.»

با این حال رضایی‌فر افزود: «اگر احساس کنیم که ممکن است اطلاعات جعبه سیاه صدمه ببیند»، ممکن است تصمیم بگیریم در یکی از کشورهای اوکراین، روسیه، فرانسه استخراج اطلاعات را انجام دهیم. 

اداره ملی ایمنی ترابری آمریکا پنج‌شنبه شب گفت که به تحقیقات سقوط هواپیمای اوکراین در ایران می‌پیوندد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More