شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان غذا و دارو:واکسنی که به دانش‌آموزان ایران تزریق می‌شود، همان سینوفارم بزرگسالان است

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، گفت: واکسن سینوفارمی که قرار است به کودکان و نوجوانان در ایران تزریق شود، همان واکسن سینوفارم بزرگسالان است و هیج تفاوتی ندارد.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و داری وزارت بهداشت درباره نحوه تایید این واکسن برای تزریق به کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان در ایران، نیز گفت: «استناد ما مطالعات بالینی است که خود چین درباره تزریق این واکسن به زیر ۱۸ ساله‌ها انجام داده است.»

پیشتر محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، گفته بود که در مورد واکسن پاستور و سینوفارم چین، مجوز تزریق برای سنین کمتر از ۱۸ سال صادر شده است.

با این حال حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد که مطالعات بالینی درباره تزریق واکسن سینوفارم در ایران انجام نشده است و استناد صدور مجوز به مطالعات انجام شده در خود چین است.

از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت،  گفت که «براساس مطالعات علمی و تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت» قرار شده است از روز یک‌شنبه در تمام مراکز واکسیناسیون کشور دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن دریافت کنند.

وزیر بهداشت بدون اشاره به جزییات مطالعات بالینی و چگونگی آن، افزود: «واکسنی که مطالعه شده و به تایید رسیده در حال حاضر واکسن سیوفارم است که به رده سنی دانش‌آموزان تزریق می‌شود.»

عین‌اللهی افزود که بر اساس میزان واکسن‌های موجود در کشور کار واکسیناسیون دانش‌آموزان را آغاز خواهیم کرد و در مرحله بعدی هم کودکان ۷ تا ۱۲ سال واکسینه خواهند شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به تمام مراکز اعلام شده تا برای دانش‌آموزان حق تقدم قائل شوند، افزود که «برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود» و توصیه می‌کنیم از یک‌شنبه دانش‌آموزان به مراکز تزریق مراجعه کنند.

همزمان محمود ابراهیمی، ویروس‌شناس، به خبرگزاری ایسنا گفت که وقتی برخی از این واکسن‌ها مجوز فاز بالینی دوم و سوم که معطوف به ارزیابی ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن است را اخذ نکرده‌اند، چگونه می‌توان اثربخشی آنها را بر روی کودکان اثبات کرد.

ابراهیمی تولید را یک اقدامی صرفا علمی و اقتصادی توصیف کرد و افزود که صدور مجوزهای «اضطراری»، قاعده و شرایط خاص خود را دارد و لازم است تا در صدور مجوز اضطراری، جوانب کار سنجیده شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More