شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان زندان‌ها جان باختن شاهین ناصری را تایید کرد؛ ابراز نگرانی سازمان حقوق بشر ایران درباره پنهانکاری

 

دو روز پس از انتشار گزارش‌ها درباره جان باختن مشکوک شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، اداره کل زندان‌های استان تهران مرگ او را تایید و اعلام کرد که پزشکی قانونی در حال بررسی علت فوت او است.

همزمان سازمان حقوق بشر ایران به مواردی از پنهانکاری مقام‌های قضایی درباره مرگ این زندانی اشاره کرده است.

اداره کل زندان‌های استان تهران روز پنجشنبه اول مهر در اطلاعیه‌ای، بدون اشاره به محبوس بودن شاهین ناصری در انفرادی گفت که این زندانی به بهداری زندان تهران بزرگ «مراجعه کرد».

به نوشته اطلاعیه سازمان زندان‌ها، به دلیل «شرایط اورژانسی» شاهین ناصری، «عملیات احیا به مدت ۴۵ دقیقه» در محل بهداری انجام شد اما او جان باخت.

در این اطلاعیه جزییاتی درباره علت انتقال شاهین ناصری به بهداری و همچنین زمان این حادثه بیان نشده است.

همزمان تصویری از یک آگهی ترحیم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که بر اساس آن قرار است جنازه شاهین ناصری در اسدآباد، در استان همدان، به خاک سپرده شود.

منابع نزدیک به خانواده ناصری روز چهارشنبه به ایران‌اینترنشنال گفته بودند که مسئولان زندان تهران بزرگ در تماس تلفنی با این خانواده، مرگ او را در زندان تایید کرده و گفته‌اند جسد او به پزشکی قانونی کهریزک منتقل شده است.

در همین حال سازمان حقوق بشر ایران به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داد که علی القاصی مهر، دادستان تهران، به همراه محمد شهریاری، رییس دادسرای امور جنایی، شامگاه سه‌شنبه به حسینیه سالنی که شاهین ناصری پیش از انتقال به انفرادی در آنجا نگهداری می‌شد مراجعه کرده و با هم اتاقی‌های او صحبت کردند.

این سازمان به نقل از این منبع نوشت: «شاهین ناصری نامه‌ای به مناسبت سالگرد اعدام نوید افکاری نوشته بود و قصد داشت این نامه را از پشت تلفن بخواند، ولی حفاظت این موضوع را فهمید و قبل از خواندن نامه او را به سلول انفرادی منتقل کرده بود».

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، حضور این مقامات در بین هم اتاقی‌های سابق شاهین ناصری، این نگرانی را افزایش می‌دهد که آنان به دنبال راهی برای «سناریو سازی و پنهانکاری» درباره مرگ مشکوک این زندانی هستند.

شاهین ناصری در یک فایل صوتی هشدار داده بود که بازپرس پرونده او را به دلیل شهادتش درباره شکنجه نوید افکاری تهدید کرده و گفته بود: «بلایی سرت می‌آورم که ذوب شوی.»

شاهین ناصری مهرماه سال گذشته از زندان شیراز تحویل حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی شد و پس از آن به زندان تهران بزرگ انتقال یافت.

او در آبان ۹۸ با نوشتن نامه‌ای رسمی از زندان شهادت داده بود که شخصا در اداره آگاهی شیراز شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است.

او در این شهادت‌نامه نوشته بود که در اداره آگاهی شیراز دید که دو مامور لباس شخصی با لوله و باتوم نوید افکاری را به شدت کتک می‌زدند.

با این حال اداره کل زندان‌های استان تهران شاهین ناصری را «کلاهبردار حرفه‌ای» خوانده است.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More