شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان جنگل‌ها:‌ ۴۰ درصد جنگل‌های خاییز سوخت؛ کلانتری: خیلی نگران آتش‌سوزی‌ها نباشید

در پی آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های زاگرس، یک مقام سازمان جنگل‌ها از اتلاف ۴۰ درصد از منطقه حفاظت‌شده خاییز خبر داد؛ با این حال عیسی کلانتری،‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست،‌ گفت نباید خیلی نگران آتش‌سوزی‌ها بود.

فریبرز غیبی،‌ رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، ضمن اشاره به وجود نداشتن برآورد درباره خسارت‌های آتش‌سوزی اخیر گفت در منطقه حفاظت‌شده خاییز ۴۰ درصد از منطقه ۱۰۰ هکتاری آسیب دیده است.

او روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اشاره کرد در اثر عوامل انسانی از جمله «فشار دام»،‌ «زراعت زیرآشکوب»،‌ «قطع درختان برای مصارف سوختی»، «تغییر کاربری» و «آتش‌سوزی» ۶۰ درصد درختان و درختچه‌های این جنگل تاج پوششی خود را تا حد کمتر از ۲۵ درصد از دست داده‌اند.

روز دوشنبه مسعود منصور، رییس سازمان جنگل‌ها،‌ از وقوع ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و میزبان جنگل‌های زاگرس خبر داده بود. 

طی یک هفته اخیر بسیاری از مناطق جنگلی زاگرس در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان دچار آتش‌سوزی شدند.

در حالی که مقام‌های محلی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران از مهار آتش‌سوزی‌های چندباره در این مناطق خبر می‌دهند، روز سه‌شنبه اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، از شعله‌ور شدن مجدد آتش در جنگل‌ها و مراتع خاییز خبر داد.

 

وابستگی یک ونیم میلیون نفر به جنگل‌های زاگرس  

غیبی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا جنگل‌های زاگرسی را «منطقه استراتژیک» خواند و گفت معیشت حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم ایران به آن وابسته است.

او اضافه کرد: «بیش از ۸۰ درصد از عشایر کشور و بیش از ۵۰ درصد از دام کشور در این منطقه قرار دارد.»

غیبی افزود این مناطق در وضعیت اجتماعی و اقتصادی ۱۱ استان زاگرس‌نشین نقش اساسی دارند.

با این حال جلال محمودزاده،‌ نماینده مهاباد،‌ از تخصیص نیافتن منابع از سوی دولت برای حفاظت از این جنگل‌ها خبر داد.

او روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن اشاره به اهمیت جنگل‌های زاگرس گفت: «چارت سازمانی نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست به اندازه‌ای تاسف‌بار است که در آن مناطق سه چهارم پست‌های سازمانی خالی بوده و دولت اقدام به کارگیری نیرو نمی‌کند.» 

 

کلانتری:‌ نباید جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد

در پی خسارت به جنگل‌های زاگرس در چند استان ایران در اثر وقوع حریق، عیسی کلانتری،‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در مجلس خطاب به نمایندگان گفت: «در طول یک ماه گذشته ۹۹۰ هکتار در آتش سوخت که حتی یک هکتار آن هم زیاد است.»

او با این حال ضمن اشاره به آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کانادا و استرالیا گفت: «نباید مساله را به گونه‌ای جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد.»

این مقام دولت افزود: «بدانید که آتش‌سوزی در همه دنیا وجود دارد؛ پس توصیه می‌کنم خیلی نگران نباشید، اما احتیاط لازم را داشته باشید.» 

این سخنان او با واکنش شماری از نمایندگان مواجه شد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران از کاهش آتش‌سوزی جنگل‌های این کشور طی ۱۰ سال اخیر خبر داد و گفت «آن هم به دلیل افزایش تجهیزات نبوده است،‌ بلکه آگاهی و هوشیاری مردم افزایش پیدا کرده است.»

مقام‌های ایران تایید می‌کنند سالانه نزدیک به ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طعمه آتش می‌شود.





 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More