شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان انرژی اتمی: مشکل ارزی حل نشود، تولید برق نیروگاه بوشهر متوقف می‌شود

 

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌های بانکی ممکن است تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر متوقف شود.

محمود جعفری،‌ معاون این سازمان،‌ روز دوشنبه ۹ فروردین‌ماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر،‌ تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده است.»

او اشاره کرد این مشکلات سبب شده تامین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم نیروگاه، از جمله انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه، با مشکل مواجه شود.

جعفری هشدار داد در صورتی که «راهکاری فوری» برای حل مشکلات مالی پیدا نشود، به احتمال بسیار تولید برق واحد یکم نیروگاه بوشهر و فعالیت های این نیروگاه در سال جاری متوقف شود.

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که یک بار دیگر نیز در اسفندماه سال ۱۳۹۷، سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساله مشابهی را مطرح کرده بود. در آن زمان مشکلاتی از قبیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران، رقم پایین بودجه و عدم حمایت دولت مورد اشاره قرار گرفت.

به گفته معاون این سازمان در آن زمان، دولت که در سال‌های پیش از ۹۷ بخشی از هزینه سوخت نیروگاه را پرداخت می‌کرد، این حمایت را به دلیل افزایش نرخ ارز متوقف کرد.

این نیروگاه طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار داشته، اما همکاری کشورهای دیگر با آن مشمول معافیت‌های موقت از تحریم بوده که از سوی واشینگتن تمدید می‌شد.

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر از طریق روسیه تامین می‌شود و تامین آن به همراه قطعات و سایر پشتیبانی‌ها به صورت بین‌المللی با تحریم‌های بانکی دچار مشکل شده است. 

روسیه پیمانکار ساخت نیروگاه بوشهر بود که راه‌اندازی آن با سال‌ها تاخیر مواجه شد و نهایتا در سال ۱۳۸۸ صورت گرفت. این در حالی است که ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ و با دستور محمدرضا شاه توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شده بود.

برق تولیدشده در این نیروگاه از سال ۱۳۹۰ در مدار کشور قرار گرفت. به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در پنج سال گذشته،‌ حدود دو تا ۲/۴ درصد برق کشور را تامین کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More