شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زوج استرالیایی یک سال بعد از زندانی شدن در ایران: اتهام جاسوسی زدند، بعد آزادمان کردند

زوج استرالیایی که سال گذشته در جاجرود بازداشت شدند و چند ماه در ایران زندانی بودند، اکنون پس از یک سال در یک پیام ویدیویی گفته‌اند ابتدا به جاسوسی متهم اما بعد آزاد شدند.

جولی کینگ و مارک فیرکین،‌ زوج استرالیایی وبلاگ‌نویس، در ویدیویی که به تازگی منتشر کرده‌اند توضیح می‌دهند در میانه راه یک برنامه سفر به اروپا از کشورشان، قرار بود چند روز را هم در ایران بگذرانند که در نیمه شب چهارم در حالی که در یک پارک عمومی در منطقه جاجرود چادر زده بودند،‌ از سوی ده‌ها مامور مسلح بدون یونیفرم بازداشت شدند.

آن‌ها می‌گویند در حالی که با اتهام «جاسوسی» و سپس «تصویربرداری از تاسیسات اتمی» به حبس محکوم شده بودند، در نهایت آزاد شدند.

کینگ و فیرکین تصاویر سفرهای خود به کشورها را که بعضا نیز به صورت هوایی گرفته شده در وبلاگ خود منتشر می‌کنند. برخی گزارش‌های تاییدنشده در ایران پس از بازداشت آن‌ها نیز اشاره داشت علت بازداشتشان تصویربرداری هوایی از تاسیسات اتمی بوده است.

این ویدیو پس از حدود یک سال از آزادی این زوج استرالیایی منتشر می‌شود. در همان زمان نیز رسانه‌های ایران از آزادی رضا دهباشی،‌ دانشجوی ایرانی بازداشت‌شده از سوی استرالیا،‌ خبر دادند.

دهباشی محقق دانشگاه کویینزلند بود که به اتهام «تلاش برای انتقال دانش تجهیزات راداری نظامی آمریکایی به ایران بازداشت شد.

در حالی که آزادی این زوج و محقق ایرانی موجب گمانه‌زنی‌هایی درباره امکان تبادل زندانی میان دو کشور شده بود، مهرماه سال گذشته وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد دو شهروند کشورش در پی «مذاکرات بسیار حساس» با مقام‌ها در تهران آزاد شده‌اند.

بازداشت،‌ حبس و محکومیت در ایران

این زوج استرالیایی در ویدیوی خود توضیح می‌دهند که پس از تفتیش شبانه وسایلشان در پارک از سوی ماموران،‌ بازداشت شده و پس از تفهیم اتهام بدون وکیل به سلول‌های جداگانه منتقل شده و تحت مراقبت بودند و مدتی حق تماس با نزدیکان، خانواده و یا سفارت را نداشته‌اند.

به گفته آن‌ها، قاضی دو روز پس از بازداشت به آن‌ها گفته بود که اتهامشان «جاسوسی» است.

فیرکین می‌گوید پس از دو ماه حبس در سلول، بازداشت‌کنندگان پی بردند «ما جاسوس نیستیم.» با این حال،‌ پس از دو ماه قاضی اتهام جدید «فیلمبرداری از تاسیسات اتمی» را به آن‌ها منتسب کرد که این زوج آن‌ را نیز مانند جاسوسی «ساختگی» عنوان می‌کنند.

آنطور که این زوج در ویدیوی خود توضیح می‌دهند، حکم جاسوسی «با مجازات اعدام و یا ۱۰ سال زندان» برای آن‌ها به سه سال حبس کاهش یافت و بازجویان که در جریان دادگاه به عنوان مترجم نیز نقش‌آفرینی می‌کردند، به همین خاطر به آن‌ها گفته بودند باید به دلیل این کاهش مجازات مورد تشکر قرار بگیرند.

در این ویدیو اشاره شده پس از آن، این زوج استرالیایی به بند عمومی زندان اوین منتقل می‌شوند و در آن‌جا با دسترسی به تلفن با سفارت استرالیا تماس می‌گیرند. شش هفته پس از ماندن در این زندان و دیدار با یک مقام استرالیایی در پی آن،‌ این شهروندان استرالیا از زندان آزاد شدند.

فیرکین در پایان پیام خود اشاره می‌کند که شمار دیگری از زندانیان خارجی در زندان ایران محبوس هستند. کایلی مور گیلبرت،‌ استاد دانشگاه ملبورن، دیگر شهروند استرالیایی-بریتانیایی است که ادامه بازداشتش در ایران موجب اختلاف‌نظر میان ایران و استرالیا شده است.

ادامه بازداشت شهروندان خارجی و دو تابعیتی در ایران در حالی است که فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان نیز به تازگی سفرای تهران در کشور خود را در همین ارتباط فراخوانده و به آن‌ها تذکر داده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More