شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگنه: اطلاعات صادرات نفت ایران، اطلاعات جنگی است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت کشور اطلاعات جنگی محسوب می‌شود و انتشار آن باید با هماهنگی‌های مربوطه باشد.»

زنگنه این سخنان را روز چهارشنبه ۱۹ تیر، در حاشیه جلسه هیأت دولت ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت.

او و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، می‌گویند که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران «جنگ اقتصادی» است و بارها محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران عبارت «تروریسم اقتصادی» را به کار برده‌اند.

با توجه به این که صادرات نفت ایران پس از عدم تمدید معافیت کشورهای واردکننده نفت ایران از سوی آمریکا شدیدا کاهش یافته، زنگنه گفت: «انتشار برخی آمار مربوط به صادرات نفت کشور کار درستی نیست و مشخص نیست که با چه نیتی این اطلاعات منتشر و مکرراً بازنشر داده می‌شود.»

بر اساس آخرین آمار، صادرات نفت ایران به روزانه حدود سیصد هزار بشکه کاهش یافته است.

این در حالی است که ایران در آوریل ۲۰۱۸، پیش از خروج آمریکا از برجام توانسته بود صادرات نفت خود را به روزانه ۲/۵ میلیون بشکه افزایش دهد.

همچنین به تازگی پخش برنامه‌ای از سوی تلویزیون حکومتی ایران درباره انتقال غیرقانونی نفت ایران به چین، اعتراض دولت ایران را برانگیخت.

زنگنه در واکنش به انتشار این برنامه گفت که وزارت نفت هر چه رشته بود، صدا و سیما «پنبه کرد».

او همچنین روز چهارشنبه درباره اجلاس اخیر اوپک گفت که «در این اجلاس دیداری با وزیر خارجه عربستان سعودی نداشتم و تنها یک احوالپرسی میان ما انجام شد.»

او با این حال اضافه کرد که «اما در جلسات هفت الی هشت ساعت با هم دعوا کردیم.»

پیشتر وزیر نفت ایران با انتقاد از توافق عربستان سعودی و روسیه برای پایین نگاه داشتن سقف تولید نفت اوپک، گفته بود: «با این فرایندها، اوپک خواهد مرد.»

ربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای متحد این سازمان را تا ۹ ماه به میزان ۱/۲ میلیون بشکه در روز نگه دارند، که این امر موجب ناخرسندی ایران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More