شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگنه: اروپایی‌ها از ایران نفت نمی‌خرند

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با اشاره به مشکلات این کشور برای فروش نفت گفت از کشورهای اروپایی جز ترکیه، هیچ کشوری از ایران نفت نمی‌خرد.

او روز سه‌شنبه در جریان یک نشست خبری با اشاره به معافیت موقت یونان و ایتالیا از تحریم نفتی ایران گفت آنها «از ایران نفت نمی‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمی‌دهند».

آبان ماه امسال، دولت آمریکا به هشت خریدار نفت ایران معافیت شش ماهه از تحریم‌ داد تا بتوانند در این مدت، جایگزینی برای واردات نفت از ایران پیدا کنند.

پانزدهم دی‌ماه، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون تجارت امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، گفت هشت کشوری که معافیت موقت گرفته‌اند، حاضر نیستند که یک بشکه به میزان خرید خود اضافه کنند.

در همین حال، زنگنه از رویکرد دولت عراق هم انتقاد کرد و افزود ایران ماهی ۲۰۰میلیون دلار گاز به این کشور می‌دهد، ولی آنها «پول نمی‌دهند و می‌گویند ایران تحریم است».

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران خواستار دریافت دو میلیارد دلار طلبش از عراق بابت نفت و گاز است، از قطع سو‌آپ نفت از طریق کرکوک خبر داد.

زنگنه در بخشی از این نشست خبری با انتقاد از سیاست‌ روزنامه کیهان، خطاب به خبرنگار این روزنامه گفت: «برجام را شما به هم زدید،‌ برجام که آمد، من تولید نفت را تا چهار میلیون بشکه اضافه کردم و پولش را هم به خزانه دادم. برجام برای ما مثبت بود.»

زنگنه همچنین وعده داد که نگذارد صادرات نفت ایران به صفر برسد. او با رد انتقادات درباره صادرات فرآورده‌های نفتی ایران گفت: «می‌گویند به کشورهای همسایه صادر کنید. مگر نیاز کشورهای همسایه چقدر است؟»‌

نهم بهمن امسال، ۷۲ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای علنی از سیاست‌های وزیر نفت ایران در این زمینه انتقاد کردند و خواستار اتخاذ سیاست‌هایی چون صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام شدند.

نمایندگان منتقد زنگنه در این نامه نوشتند او نه تنها «اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‌ها» ندارد، بلکه «همه روزنه‌های موجود جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است».

وزیر نفت ایران اما روز سه‌شنبه با رد این اتهامات، گفت ادعاهای نمایندگان واهی است و او به دلایل متعدد قصد ندارد درباره وضعیت صنعت نفت ایران اطلاعات ارائه دهد.

زنگنه تاکید کرد فعلا در جنگ اقتصادی هستیم و باید «اتاق تاریک» اطلاعات ایجاد کنیم که تحریم‌کنندگان سوءاستفاده نکنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More