شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زلزله ۵/۱ ریشتری تهران دو کشته و ۲۳مصدوم برجا گذاشت؛ توصیه مقام‌ها برای تداوم بیرون ماندن مردم

در پی وقوع دو زلزله پیاپی به شدت ۲/۹ ریشتر و ۵/۱ ریشتر در تهران و چند پس لرزه، مقام‌های مسئول از اعلام آباده باش اورژانس و نیروهای امدادی و اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه مرکزی زلزله در دماوند خبر دادند و به مردم توصیه کردند که همچنان در بیرون از منازل‌شان بمانند.

حمیدرضا خالدی، سخنگوی اورژانس کشور از افزایش شمار مصدومان و جان‌باختگان زلزله‌ ۵/۱ ریشتری به مرکزیت دماوند خبر داد و گفت که تاکنون ۲۳ نفر مصدوم در استان‌های تهران و البرز گزارش شده است. او گفت که در گیلاوند ٦ نفر و آبعلى یک نفر، شهرستان تهران ١٢ نفر، شمیرانات یک نفر و در استان البرز نیز دو نفر حین فرار در لحظه وقوع زلزله مصدوم شدند.

همزمان پیرحسین ککولیوند، رییس اورژانس کشور شما جانباختگان زلزله را تاکنون دو نفر اعلام کرد و گفت که یکی از جانباختگان، یک مرد ۶۰ ساله است که در گیلاوند حین فرار در لحظه وقوع زلزله دچار سانحه شد و جان باخت.

در پی وقوع دو زلزله پیاپی، بسیاری از مردم پایتخت از منازل خود خارج شده‌اند و شماری از شهروندان با خودروهای خود صف طولانی را در حاشیه اتوبان‌ها تشکیل داده اند و رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره حضور مردم در خیابان‌ها، میادین و پارک‌ها به دلیل نگرانی‌های پس از وقوع زلزله ۵/۱ ریشتری، گفت: «توصیه نمی‌کنیم مردم به خانه‌هایشان بازگردند اما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»

همزمان رییس هلال احمر دماوند نیز گفت که مردم دماوند باید ضمن همراه داشتن چند پتو و لباس گرم، ساعات آتی را در فضای باز سپری کنند و از قرار گرفتن در مکان‌های مسقف فعلا خودداری کنند.

به دنبال این زلزله تاکنون هشت پس لرزه دیگر نیز  رخ داده است که بزرگترین آن ۳/۵ ریشتر اعلام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت که زلزله اصلی به قدرت ۵/۱ ریشتر در مرکزیت دماوند اتفاق افتاده و تاکنون خسارتی گزارش نشده است اما احتمال وقوع پس لرزه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر پیگیر هستیم، مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

همزمان رییس امداد و نجات هلال احمر خبر داد که پنج تیم ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام شدند و از مردم تقاضا داریم خونسردی خود را حفظ کنند رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه گفت: «زلزله‌ای که دقایقی پیش پایتخت را لرزاند در استان‌های البرز، قم، قزوین و بخش‌های از مازندران نیز احساس شد.» 

فریبرز ناطقی، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله دقایقی قبل گفت که «به شهروندان تهرانی توصیه می‌کنم چنانچه ساختمان محل سکونت‌شان ناایمن و فرسوده است، برای حدود سه ساعت از منزل خارج شوند.»

همزمان سخنگوی ارتش اعلام کرد که یگان‌های ارتش در تهران و استان‌های همجوار، آماده کمک‌رسانی هستند و در صورت لزوم و نیاز، اقدام خواهند کرد.

 

- این خبر تکمیل می‌شود

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More