شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کنگره قلب و عروق: سالانه ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص، از ایران مهاجرت می‌کنند

رییس کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق با تاکید براینکه «پزشک کم داریم اما این کمبود فقط با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی قابل جبران نیست»، گفت: «در سال، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص، از ایران مهاجرت می‌کنند.»

مسعود قاسمی، رییس انجمن آترواسکلروز ایران و رییس کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، شامگاه سه شنبه ۲۹ مرداد، در افتتاحیه کنگره تازه‌های قلب و عروق در برج میلاد تهران، گفت: «در حال حاضر شاهد مهاجرت پزشکان به خارج از کشور هستیم، به طوری که در سال ،۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص، از ایران مهاجرت می‌کنند.»

او با بیان اینکه «رفع کمبود پزشک فقط با افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی قابل جبران نیست»، تاکید کرد که «در توزیع مناسب پزشک دچار مشکل هستیم» و می‌بایست «توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی با توجه به نیاز پزشکان صورت گیرد.»

قاسمی گفت که علاوه بر افزایش مهاجرت پزشکان عمومی و متخصص، در حال حاضر «برخی از پزشکان در حرفه‌ای غیر از طبابت مشغول فعالیت هستند که دلیل آن نیز، نامناسب بودن شرایط کار در حرفه پزشکی است.»

رییس انجمن آترواسکلروز ایران، گفت: «در ایران، ۳۷هزار پزشک متخصص فعالیت می‌کنند که استاندارد معمول آن حداقل ۶۴هزار پزشک متخصص است.»

او با بیان اینکه «کمبود پزشک» سبب می‌شود که «بار درمان بیماران بر دوش پزشکان می‌افتد و همین مساله می‌تواند با مشکلاتی در ارائه خدمت همراه شود»، به وضعیت شغلی و درآمدی پرستاران و تکنسین‌های گروه پزشکی اشاره کرد و گفت: «شرمنده‌ام که بخواهم از درآمد این نیروهای کادر درمانی، آماری بدهم.» قاسمی گفت که «کمبود نیروی پرستاری» نیز باعث می‌شود «پرستاران به ۱۵۰ ساعت اضافه کاری اجباری در ماه تن بدهند.»

پیشتر محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی، نیز ۸ مرداد، با اعلام اینکه ۴۵ هزار پزشک عمومی در ایران یا بیکارند یا  مهاجرت کرده‌اند، نسبت به موج مهاجرت پزشکان ابراز نگرانی کرد و گفت که براساس برآوردهای این سازمان «سالانه حدود ۷۰۰ پزشک» از جمله دستکم « ۳۰۰پزشک متخصص» از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

ظفرقندی همان روز گفت که در ایران حدود ۸۵ هزار پزشک عمومی شماره نظام پزشکی دارند، اما از این میان تنها حدود ۴۰هزار تن پروانه کار و طبابت گرفته‌اند.

موج مهاجرت پزشکان از ایران در هفته‌های گذشته مورد توجه مقام‌های امور بهداشت و درمان قرار گرفته و در رسانه‌ها نیز گزارش‌هایی در این باره منتشر شده است.

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، روز دوشنبه ۹ مرداد، ضمن تایید موج مهاجرت پزشکان از ایران،  درباره مقصد مهاجرت پزشکان ایرانی، گفت: «تعداد زیادی از پزشکان ما از کشور خارج شده‌اند و در کشورهای دیگر مانند کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی ارائه خدمات می‌دهند، حتی به‌تازگی کشورهای اطراف مانند ترکیه نیز در حال جذب پزشکان ایرانی هستند.»

جهانگیری با طرح این پرسش که «ما برای این پزشکان چه انگیزه‌ای ایجاد کرده‌ایم»، گفت:«وقتی انگیزه ایجاد نکنیم و نیاز هم در کشورهای دیگر وجود داشته باشد، آن‌ها از کشور خارج می‌شوند و در حقیقت ما پزشکان را برای ارائه خدمات به سایر کشورها تربیت کرده‌ایم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More