شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس: سهل‌انگاری باعث حادثه تروریستی اهواز شد

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت دلیل بروز حادثه تروریستی در شهر اهواز «سهل‌انگاری» بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فلاحت‌پیشه روز هفتم مهرماه، خبر داد که کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در جلسه‌ای با حضور «وزرای اطلاعات و کشور و با شرکت ۹۲ نماینده دیگر» به بررسی فیلم این حادثه پرداخته است؛ فیلمی که به گفته او از شورای تامین استان خوزستان گرفته شده و «توسط دوربین وزارت اطلاعات که به‌صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است».

رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی با اشاره به وقوع «سهل‌انگاری» در این حادثه، گفت: «به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست که چند تروریست با استفاده از این سهل‌انگاری، تیرخلاص به مردم بزنند و از آن‌طرف، کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند ».

فلاحت‌پیشه اضافه کرده است که این اتفاق، «تنها به‌خاطر اشتباه امنیتی» رخ داده است.

شنبه ۳۱ شهریورماه،  در جریان رژه نظامی به‌مناسبت آغاز جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در شهر اهواز، گروهی اقدام به حمله مسلحانه به این رژه کردند. در این حمله دست‌کم ۲۵نفر کشته و ۶۰نفر زخمی شدند که شهروندان عادی هم در بین کشته‌شدگان قرار داشتند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اکنون با اشاره به اینکه «اشتباه محاسباتی چندنفر» باعث این مساله شده است، گفت که در زمان وقوع این حادثه، «فیلم‌بردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است، التماس می‌کند که به‌سمت آنهایی که تیرخلاص می‌زنند، شلیک کند، اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد».

فلاحت‌پیشه اضافه کرد که در زمان حمله «مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت» اما به گفته او، «کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود، در ابتدا حمله تروریستی را باور نمی‌کند» و بعد از آن نیز «می‌گوید دستور شلیک ندارد. فردی که پیش اوست، به فرمانده زنگ می‌زند؛ حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد، اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند».

پس‌از حمله تروریستی در اهواز، ابتدا گروه مقاومت ملی الاحواز مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت، اما کمی بعدتر، گروه موسوم‌به دولت اسلامی (داعش) اعلام کرد مهاجمان عضو این گروه بودند. داعش یک روز بعد هم ویدیویی از برخی عوامل حاضر در این حمله منتشر کرد.

روز جمعه ششم مهرماه نیز بعضی رسانه‌های ایرانی ازجمله خبرآنلاین، گزارش دادند که گروه داعش، عکس «پنج مهاجم» حمله اهواز را در نشریه اینترنتی خود به‌نام النبأ منتشر کرده است. در عکس، پنج‌نفر که صورت خود را پوشانده‌اند، سلاح در دست، جلوی پرچم سیاه‌رنگ داعش نشسته‌اند.

 

 

خبرآنلاین در حساب توئیتر خود، به‌نقل‌از نشریه داعش، عاملان این حمله را «۴ نفر از شهر اهواز با نام‌های مستعار ابواسامه، ابوفارس، ابوماریه و ابوصدیق و یک‌نفر غیراهوازی با نام مستعار ابوابراهیم الفارسی» عنوان کرد.

 

 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران انگشت اتهام درباره این حمله را به‌سمت آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات گرفته‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو روز پس‌از حادثه گفته بود این حمله از سوی افرادی انجام شد که «هر جا در سوریه و عراق گرفتار می‌شوند، آمریکایی‌ها نجاتشان می‌دهند و دستشان در جیب سعودی و امارات عربی است.»

مقام‌های این کشورها اما هرگونه دست‌داشتن در این حمله را رد کرده‌‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More