شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: انتظاری که از وزارت نفت داشتیم، حالا از سازمان امور مالیاتی داریم

الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از «جایگزینی مالیات به جای نفت» خبر داد و گفت: «انتظاراتی که تا دیروز از وزارت نفت داشتیم، امروز از سازمان امور مالیاتی داریم» و «در بودجه سال ۱۳۹۹ برای سازمان امور مالیاتی، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ماموریت تعیین می‌کنیم.»

حضرتی جایگزینی «مالیات» با «درآمدهای نفتی» را «توفیق اجباری» خواند و گفت: «در شرایط تحریمی، راهی جز این‌که اقتصاد بدون نفت را در کشور پایه‌ریزی کنیم، نداریم و در حال حاضر با توفیق اجباری به سمت اقتصاد بدون نفت می‌رویم و اگر نگاه عاقلانه‌ای داشتیم باید در گذشته این اقدام را انجام می‌دادیم.»

پیشتر محمدباقر نوبخت، معاون روحانی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، پنج‌شنبه هشتم شهریور با تاکید بر کاهش ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی درآمد بودجه‌ای، گفته بود: «شرایط به گونه‌ای است که باید با دلی خونین و لبی خندان کشور را اداره کنیم.»

حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز سه‌شنبه شانزدهم مهر به کاهش شدید درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «در این فضای جدید، اقتصاد را با فرض درآمد صفر نفتی برنامه ریزی می‌کنیم که اگر نفتی هم به فروش برسد پولش در درآمدهای عمومی مملکت وارد نمی‌شود.»

حضرتی تاکید کرد: «انتظاری که پیش از این از وزارت نفت داشتیم و باید برای ۸۰ میلیون نفر آذوقه تهیه می‌کرد، امروز از سازمان امور مالیاتی داریم.»

وی با اشاره به تکالیف سازمان امور مالیاتی، گفت که این سازمان باید برای دریافت «مالیات بر ارزش‌افزوده، تلاش سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ای داشته باشد. ما نمی‌توانیم به کسی بگوییم در استخر شنا کن اما دست و پایش را ببندیم.»

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این‌که در اقتصاد بدون نفت «سازمان امور مالیاتی جایگزین وزارت نفت می‌شود»، خواهان اختصاص امتیازاتی به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی شد. او گفت: «هر سال امتیازاتی را به وزارت نفت می‌دهیم و مشخص می‌کنیم که از درآمدهای نفتی حدود ۱۴/۵  درصد را بردارد، ۲۰ درصد هم به صندوق ذخیره ملی بدهد و مابقی را به خزانه واریز کند، این امتیازات برای این است که وزارت نفت تقویت شود، نیروهای کیفی بگیرد و انگیزه ایجاد کند.»

حضرتی با بیان این‌که «در موارد ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده، نوسازی سازمان امور مالیاتی دیده شده» است، گفت که هدف از این نوسازی این است که «می‌خواهیم ماموریت جدیدی به سازمان امور مالیاتی بدهیم و انتظاری که پیش از این از وزارت نفت داشتیم و باید برای ۸۰ میلیون نفر آذوقه تهیه می‌کرد، امروز از سازمان امور مالیاتی داریم.»

تعیین «ماموریت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی» برای سازمان امور مالیاتی، که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به آن اشاره کرده است زمانی اهمیت بیشتری خواهد یافت که آن را با تعیین شده برای منابع در آمدی دولت در سال‌جاری از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن مقایسه شود چرا که در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ دولت ایران موظف شده بود برای تامین منابع بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن، درآمد کسب کند.

در سال‌های گذشته مقاومت‌های پراکنده‌ای در قبال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی برخی اصناف رخ داده است که منجر به تعطیلی و اعتصاب در برخی بازارها از جمله بازار طلافروشان تهران، تبریز و اصفهان و چند شهر دیگر شد.

در ماه‌های گذشته دولت برای جلوگیری از «فرار مالیاتی» به سراغ پزشکان رفت و در هفته‌های اخیر «وکلا» را به عدم پرداخت مالیات متهم کرد.

با جایگزینی فوری و آن‌گونه که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته «توفیق اجباری» جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمد‌های نفتی، دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی در جست و جوی منابع و روش‌های تازه، گسترده‌ و تضمین شده‌ای برای دریافت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More