شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کل بانک مرکزی: برای مواردی فراتر از تحریم‌های تازه هم برنامه‌ریزی کردیم

 

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت:«تحریم‌های اعلام شده  پیشتر از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی و برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم ها برنامه ریزی شده است.»

او با اشاره به قطع دسترسی ایران به پیام‌رسان مالی سوییفت گفت که ایران سامانه‌های جایگزینی را برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری  پیش‌بینی کرده است.

به گفته او «اقدام‌های لازم در چارچوب تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی ایران به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را روزهای اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.»

اظهارات او درباره ثبات بازار ارز در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه ۱۴ آبان ماه  قیمت دلار در بازار تهران به بار دیگر به بالای ۱۵ هزار تومان جهش کرد.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه نام بیش از ۷۰۰ فرد، شرکت، هواپیما و کشتی را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس مشترک خبری با استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور آغاز دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. پمپئو گفت که هدف از تحریم‌ها، اعمال فشار به حکومت ایران برای وادارا کردن این کشور به ترک مسیر انقلابی است. او گفت که تحریم‌ها برای فشار به حکومت جمهوری اسلامی طراحی شده‌اند نه مردم.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین با انتشار یک توییت به زبان فارسی گفت که مبادلات بشردوستانه با ایران در زمینه دارو، کشاورزی و غذا مشمول تحریم‌های آمریکا نخواهد بود. او در توییت خود نوشته بود که ایالات متحده با ایستادن در کنار مردم ایران با آنها ابراز همبستگی می کند و«ایران پس از گذشت تقریبا ۴٠سال بیشترین صدمه را از سو مدیریت و فساد اقتصادی خورده اند.»  

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که آمریکا بر خلاف آنچه ادعا می‌کند به دنبال اعمال تحریم‌هایی است که مردم را هدف قرار می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More