شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح: کل ایرانی‌ها را رصد و موارد مشکوک را قرنطینه می‌کنیم

 محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پس از برگزاری اولین نشست قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح که به فرمان علی خامنه‌ای تشکیل شد، از «خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها در ۲۴ ساعت آینده» از سوی این نیروها خبر داد.

باقری، روز جمعه ۲۳ اسفند، درباره دیگر تصمیم‌های این قرارگاه گفت: «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند.»

به گفته او، افراد مشکوک به کرونا مشخص و به مراکز مقدماتی منتقل خواهند شد.

این اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حالی است که پیشتر، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که برای کاهش بار تراکم در بیمارستان‌های این کشور، افراد مشکوک به کرونا پیش از ورود به بیمارستان‌ها از افراد مبتلا جدا می‌شوند.

نمکی، روز پنج‌شنبه، درباره طرح جدید «بسیج ملی کرونا» برای شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به این ویروس به خبرنگاران گفت: «در این طرح، ورود و خروج افراد مشکوک و آلوده جداسازی شده و با مسیر خاصی که تعریف کردیم این افراد با یکدیگر هیچ اختلاطی نخواهند داشت. همچنین بار تراکم بیمارستان‌ها کم خواهد شد.»

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین ادامه داد: «ما بر عهده گرفتیم تا هزار مورد درمانگاه ثابت و سیار نیروهای مسلح را به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا رصد و معاینه بالینی صورت بگیرد و مواردی که نیازمند دارو یا واگذاری ماسک و امکانات محافظتی هستند، این موارد را در اختیارشان قرار دهیم و مواردی هم که نیاز است، به سمت بیمارستان‌ها هدایت شوند.»

او درباره تامین ماسک N95  برای کادر بیمارستانی و همچنین لباس مخصوص آنها، از  خط تولید این تجهیزات در وزارت دفاع خبر داد و گفت: «در مورد کیت تشخیصی نیز این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است، تولید شود.»

باقری همچنین گفت که «بسیجیان، دانشجویان، دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقه‌مند هستند و تخصص دارند» در بخش کادر درمان به کار گرفته خواهند شد.

تشکیل «قرارگاه بهداشتی و درمانی» ستاد کل نیروهای مسلح ایران در زمینه مقابله با شیوع کرونا، یک روز پس از فرمان رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه است.

در حالی که دولت ایران ستادی را برای مقابله با کرونا تشکیل داده، خامنه‌ای «تقسیم وظائف و ماموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح» را از وظایف این قرارگاه دانست و نوشت: «با توجه به قرائنی که احتمال حمله‌ بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.»

اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این فرمان خامنه‌ای، در صفحه توییتر خود نوشت: «همان‌طور که خامنه‌ای هم می‌داند، بهترین دفاع بیولوژیک این بود که وقتی که ویروس ووهان از چین به ایران وارد می‌شد، واقعیت را درباره این ویروس به مردم بگوید. اما او به‌جای آن، پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کانون بحران در چین را برقرار نگهداشت و کسانی را که در این باره حرف زدند را زندانی کرد.»

در حالی که بر اساس آمار منابع ایران اینترنشنال، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۱۸۰۰ نفر گذشته، بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت ایران، تعداد جان‌باختگان در ایران به ۵۱۴ نفر رسید. 

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین اعلام کرد آمار مبتلایان هم از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است.

ارائه آمار رسمی روزانه درباره کرونا از سوی وزارت بهداشت ایران، در حالی است که هم‌زمان مقام‌های استانی نیز آمار متفاوتی درباره شمار قربانیان و مبتلایان کرونا ارائه می‌دهند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس آمار دولت را «غیرواقعی»‌ خوانده و خواستار اعلام واقعیت از سوی دولت شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More