شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران: فقط ۲۰ درصد آمادگی داریم، دعا کنیم زلزله نیاید

 

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران، می‌گوید که برای مقابله با زلزله شدید در تهران با «تمامی امکانات و تجهیزات»، تنها ۲۰ درصد آمادگی وجود دارد و باید «دعا کنیم زلزله رخ ندهد».

او روز جمعه ۱۹ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: « تنها ۲۰ درصد با تمامی امکانات و تجهیزات آمادگی برای مقابله با بحران زلزله داریم.»

 رییس سازمان مدیریت بحران تاکید کرد که زلزله با قدرت بیش از ۷ ریشتر در تهران نه تنها «فاجعه ملی» بلکه «فاجعه بین المللی» خواهد بود. 

نجار گفت که در صورت وقوع زلزله‌ای با این شدت در تهران دو میلیون نفر به صورت مستقیم تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت.

پیش از این نیز بارها مقامات دولتی درباره آماده نبودن نهادهای دولتی برای امدادرسانی در صورت وقوع زلزله شدید در تهران هشدار داده‌اند. برخی از کارشناسان نیز از احتمال کشته شدن صدها هزار نفر و یا چند میلیون نفر در صورت وقوع زلزله شدید در تهران سخن گفته‌اند.

 زلزله ۵/۱ بامداد جمعه در تهران تاکنون بیش از ۴۰ پس‌لرزه داشته است که بزرگترین آن بیش از ۳ ریشتر بوده است. این زلزله بار دیگر بحث‌ها درباره وضعیت تهران پس از وقوع زلزله احتمالی شدید را مطرح کرده است.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران در سال ۹۷ با اشاره به ممکن نبودن امدادرسانی از راه زمین در تهران در صورت وقوع زلزله گفته بود که «باید دعا کنیم تا در تهران زلزله نیاید».

نجار با اشاره به بازتاب این سخنانش در مصاحبه با فارس بار دیگر گفت: «بارها گفته‌ام و باز می‌گویم که باید دعا کنیم حادثه‌ای در کشور و به خصوص در تهران با عنوان زلزله رخ ندهد. البته هر موقع این موضوع را مطرح کردیم، مورد تمسخر بعضی از سایت‌ها و رسانه‌ها قرار گرفته‌ایم، ولی این موضوع مهم است.»

اواضافه کرد: «در موقع بحرانی از جمله زلزله که قابل پیش‌بینی نیست، براساس اعتقاداتمان باید دعا کنیم تا این حادثه موجب نشود که عزیزانمان را ازدست بدهیم.»

رییس سازمان مدیریت بحران همچنین گفت که بر روی دو گسل در شمال تهران «بدون توجه به وضعیت» آنها و «رعایت نکات ایمنی و مصوبات شورای معماری» ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است و اگر این گسل‌ها فعال شود، «بحران پیچیده‌ای ایجاد می‌شود».

پیش از این نیز بارها کارشناسان هشدار داده‌اند که تعدادی از برج‌های تهران بر روی گسل ساخته شده‌اند.

محمود حسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی هم گفته بود که برج میلاد تهران بر روی گسل پردیسان قرار دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More