شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح: پرونده ناوچه کنارک چند متهم دارد

 

شکرالله بهرامی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، اعلام کرد چند نفر در پرونده ناوچه کنارک متهم‌اند. او تعداد این افراد را ذکر نکرد اما گفت: «مسئولان ارتش و فرماندهان نیروی دریایی خواستار رسیدگی دقیق هستند.»

او روز شنبه در سخنانی درباره این حادثه افزود: «قطعا در این‌گونه مسائل اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و ما به جد پیگیر هستیم.»

در حادثه غرق شدن شناور کنارک که عصر روز ۲۱ اردیبهشت رخ داد ۱۹ تن از پرسنل کشته شده و ۱۵ نفر مجروح شدند.

وب‌سایت رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتشار ویدیویی، «نقص فنی موشک» یا «جنگ الکترونیک» را دو عامل احتمالی غرق شدن ناوچه کنارک عنوان کرد.

گزارش‌هایی نیز درباره شلیک از سوی سپاه پاسداران به این شناور مطرح شد، اما سخنگوی ارتش این گزارش‌ها را «بی‌ربط» خواند. ارتش آمریکا اعلام کرده است که موشک اصابت کرده به کنارک «موشک کروز ضد کشتی» بوده است.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین اعلام کرد که سه نفر در ارتباط با شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در بازداشت هستند.

بهرامی گفت که شش نفر در این پرونده بازداشت شده بودند که سه نفر از آنان با وثیقه آزاد شدند. او توضیحی درباره هویت و سمت این افراد نداد.

محمود صادقی، نماینده پیشین تهران در مجلس، پیش از این اعلام کرده بود که وزیر دفاع «تخطی اپراتور از ضوابط مربوط به اقدام در وضعیت محدود(لزوم کسب مجوز)» را علت شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرده است.

با این حال جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی یکی از مسافران پرواز۷۵۲، در واکنش به این سخنان نوشته بود که «اپراتور این سامانه مدرس حرفه ای استفاده از آن در ایران و سوریه بوده است. چگونه ممکن است سهوا خطا کند».

خانواده مسافران این هواپیما اعلام کرده‌اند که بیش از دو موشک به این هواپیما شلیک شده است.

بهرامی همچنین گفت عیسی شریفی قائم‌مقام  محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران در بازداشت است و پرونده او «بسیار مهم و پیچیده» است. 

او افزود این پرونده به لحاظ بررسی دقیق پرونده‌های اقتصادی، ملزم به انجام کار کارشناسی است.

عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف در دوره شهرداری‌اش، سال ۹۶ بازداشت شد. اتهامات او «مالی» عنوان شده اما سازمان قضایی نیروهای مسلح تیر ماه سال گذشته اعلام کرد که اتهام او «جاسوسی» است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More