شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی: در حال نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم هستیم

با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی این کشور،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.

صالحی روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه گفت: «در غنی‌سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد،‌ خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.»

او اضافه کرد: «الان داریم یک هزار سانتریفیوژ آی‌آر-۲ام نصب می‌کنیم و همین الان دو آبشار نصب شده و کار می‌کند، یعنی حدود ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است.»

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «رییس‌جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون در سال ۹۹ و غنی‌سازی ۲۰ درصد را داد و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم.»

این مقام دولت اشاره کرد در هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم در سطح ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌شود.

پیش از این حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور، و شماری دیگر از مقام‌های دولتش تصویب طرح افزایش غنی‌سازی از سوی مجلس را مورد انتقاد قرار داده و «غیر مفید» خوانده بودند.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره کرد: «الان ساخت سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ را شروع کردیم که طبق قانون گفته شد و باید بتوانیم در ظرف یک سال یک هزار ماشین آی‌آر-۶ تولید کنیم.»

افزایش سطح غنی‌سازی که روز دوشنبه توسط سخنگوی دولت اعلام شد تاکنون با واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی و کشورهای اسرائیل،‌ چین و ژاپن مواجه شده است.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل،‌ این اقدام را در راستای «پیشبرد هدف رژیم برای توسعه برنامه هسته‌ای نظامی» خوانده و چین نیز خواستار خودداری ایران از اقداماتی شده که موجب «تشدید تنش‌ها» می‌شود. ژاپن هم ضمن ابراز نگرانی شدید، این اقدام را «نقض توافق هسته‌ای» عنوان کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More