شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران: دوربین‌های برجامی در سایت‌های هسته‌ای ما فعال نیستند

 

مقامات حکومت ایران بار دیگر طرف‌های غربی برجام را به پایبند نبودن به تعهداتشان متهم کردند و همزمان رییس سازمان انرژی اتمی این کشور اعلام کرد «دوربین‌های برجامی» در سایت‌های هسته‌ای ایران غیرفعال است.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه ۲۴ شهریور گزارش دادند کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان نشست شورای حکام این آژانس گفت مادامی که تحریم‌ها علیه ایران برقرار است، جامعه بین‌الملل نباید از تهران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده داشته باشد.

بر اساس این گزارش‌ها، او در جریان این نشست به کشورهای اروپایی گفت دست از آنچه او «عوام‌فریبی» توصیف کرد، بردارند و به «تعهدات عمل‌نکرده خود» عمل کنند، چرا که ایران به آنها «بدهکار» نیست.

همزمان، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز که برای توضیح در خصوص دیدار اخیرش با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته بود، در حاشیه این نشست گفت در حال حاضر «دوربین‌های برجامی» فعال نیستند.

اسلامی افزود: «افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف‌‌سازی را انجام دهد، تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود، اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.»

به گفته او، در جریان «عملیات‌های خرابکارانه» اخیر علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، تعدادی از دوربین‌های برجامی آسیب دیده بود و این مساله منجر به دو گزارش «فوق‌العاده سختگیرانه و مخرب» شده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت هدف از دیدارش با گروسی در تهران، «رفع ابهام و شفاف‌سازی» بوده است، چرا که برنامه هسته‌ای ایران باید کاملا شفاف باشد و نباید «اجازه دهیم در دنیا متهم به پنهان‌کاری شویم».

پیشتر ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود اسلامی گفته هیچ توافقی با گروسی در حین سفرش به ایران انجام نشده و هر توافقی برخلاف قانون مجلس را رد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۲ شهریور، در آغاز شصت و پنجمین نشست فصلی شورای حکام، از پاسخگو نبودن تهران در برخی موارد به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت همچنان عمیقا نگران وجود مواد هسته‌ای در تاسیسات اعلام‌نشده ایران است.

او با اشاره به یکی از دو گزارش اخیر خود گفت: «وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشا انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده بود و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، آشکارا نشان‌دهنده این است که مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است.»

گروسی در عین حال به سفر خود به تهران اشاره کرد و گفت‌وگوهایش با مقام‌های جمهوری اسلامی را «سازنده» خواند.

با این حال، مدیرکل آژانس با اشاره به گزارش اخیرش درباره ایران گفت از ۲۳ فوریه که ایران [با تصویب قانونی در مجلس] تصمیم گرفت اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند، نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری «به طور جدی تضعیف شده است».

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More