شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران حادثه در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند

 

ساعاتی پس از آنکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از «حادثه» در بخشی از شبکه توزیع برق نطنز خبر داد، علی‌اکبر صالحی، رییس این سازمان، این حادثه را «تروریسم هسته‌ای» خواند و آن را «نشان‌دهنده شکست مخالفان» توصیف کرد.

صالحی عصر یکشنبه ۲۲ فروردین گفت اقدام بامداد امروز علیه مرکز غنی‌سازی نطنز «نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای» و همچنین «نشان‌دهنده ناکامی مخالفان  مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌ها» است.

او همچنین خواستار برخورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این «تروریسم هسته‌ای» شد.

خبر وقوع «حادثه» در تاسیسات نطنز را بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، صبح یکشنبه اعلام کرد و گفت: «صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است.»

پس از آن مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به همزمانی این اتفاق با روز ملی فناوری هسته‌ای و تلاش تهران برای «وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم» در مذاکرات وین،‌ آن را بسیار مشکوک به «خرابکاری و نفوذ» دانست.

با این حال و با وجود سکوت مقام‌های جمهوری اسلامی، روزنامه جروزالم‌پست نوشت این اتفاق احتمالا با حمله سایبری اسرائیل رخ داده است.

جروزالم پست نوشت آنچه در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد «حادثه» نبود و بسیار سنگین‌تر از آن است که حکومت ایران به مردم می‌گوید.

به نوشته جروزالم‌پست، به نظر می‌رسد این رویداد در پی یک حمله سایبری، و احتمالا از سوی اسرائیل، صورت گرفته باشد.

تاسیسات نطنز در تیرماه سال گذشته هم یک بار در قسمت سالن مونتاژ سانتریفیوژها با یک انفجار تخریبی مواجه شده بود. در آن زمان نیز برخی گزارش‌ها حاکی از نقش داشتن اسرائیل در آن انفجار بوده است.

دو ماه پس از آن حادثه نیز روزنامه جروزالم‌پست نوشته بود به اطلاعاتی دست پیدا کرد که نشان داد انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، بر خلاف گزارش‌های مبتنی بر حمله سایبری، یک «خرابکاری فیزیکی» برای ارسال هشدار صریح و بدون ابهام به ایران در زمینه عبور از خطوط قرمز هسته‌ای بوده است.

اکنون این حادثه در کمتر از یک سال و تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که با اعلام سازمان انرژی اتمی و با حضور ویدیویی حسن روحانی، رییس‌جمهور، ایران گازدهی کامل ۱۶۴ سانتریفیوژ نسل ششم را آغاز کرد.

جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین اقدام به راه‌اندازی خط تولید سانتریفیوژهای جدید نسل ۹ کرد.

همزمان با این حوادث مذاکرات دیپلماتیک تهران با کشورهای اروپایی و آمریکا در وین در جریان است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ در این زمینه به متحدان خود هشدار داده بود: «دوستان مبادا اشتباه کنید.»

گزارش‌های منتشر شده در سال گذشته حاکی از تشدید تقابل ایران و اسرائیل با حمله به تاسیسات زیربنایی یکدیگر بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More