شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران: در شرایط فعلی سازش کنیم، قطعا محکومیم به شکست

حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، با اشاره ضمنی به اعتراضات و موقعیت فعلی جمهوری اسلامی که آن را ناشی از « تاکتیک‌های جنگ نرم، جنگ نیمه سخت و سخت» خواند، تاکید کرد که در «شرایط فعلی با دشمن سازش کنیم، قطعا محکومیم به شکست.»

رییس سازمان اطلاعات سپاه روز دوشنبه و طی سخنانی در دومین روز همایش سراسری فرماندهان بسیج که در تهران، گفت: «در شرایط فعلی کشورمان، ایستادگی و مقاومت مهمترین رمز در جهت پیروزی مقابل استکبار جهانی است و یقینا اگر از مسیر اصلی انقلاب اسلامی خارج شویم و با دشمن سازش کنیم، قطعا محکوم به شکست خواهیم بود.»

طائب اشاره‌ مستقیمی به هویت «دشمن» مورد نظر خود نکرد اما بیان این سخنان کمتر از چهار روز بعد از سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل آلمان درباره احتمال مذاکره با آمریکا، سخنان رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را متوجه «مذاکره با آمریکا» می‌کند.

رییس سازمان اطلاعات به طور ضمنی به اعتراضات اخیر نیز اشاره کرد اما آن را نیز بخشی از «تلاش دشمنان» توصیف کرد و گفت: «در حال حاضر دشمنان انقلاب اسلامی از طریق تاکتیک‌های جنگ نرم، جنگ نیمه سخت و سخت، تمام تلاش خود را برای بقای خود انجام می دهند.»

طائب با بیان اینکه «دشمنان» باید بدانند که کشته شدن سلیمانی عاملی برای رسیدن آنان به اهداف‌شان نیست، تاکید کرد که «اهداف سلیمانی» همچنان ادامه خواهد داشت.

او از دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به عنوان «عنصرخطرناک» نام برد و در ادامه «مسیر ترامپ» را «مسیر سرعت بخشی به فروپاشی آمریکا» توصیف کرد و گفت: «آمریکایی‌ها برای بقای خود دست به هر کاری می زند اما ترامپ، به عنوان رییس جمهور این کشور با تمام توان، تمام ریسک‌ها را انجام می‌دهد» و همین عاملی برای فروپاشی آمریکا خواهد بود.

رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ادامه سخانش گفت: «اگر می‌خواهیم در پیروزی کشورمان در مقابل استکبار جهانی نقش مهمی ایفا کنیم، باید به وعده الهی عمل کنیم و در تقابل با دشمنان خدا باشیم و برای این کار، نیاز است کشورمان روز به روز مسیر پیشرفت، توسعه و قوی‌تر شدن را طی کند.»

طائب در بخشی از سخنرانی روز دوشنبه خود در جمع فرماندهان بسیج به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در جریان حمله ارتش آمریکا به خودروی حامل وی و ابومهدی مهندس معاون حشد شعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز اشاره کرد و گفت که آمریکا و اسرائیل با این اقدام  تلاش کردند تا «بقای خود را در سطح منطقه قوت ببخشند.»

حسین طائب از سال ۱۳۸۸ بیش از یک دهه است که از زمان تشکیل سازمان اطلاعات سپاه با حکم علی خامنه‌ای ریاست این سازمان را بر عهده دارد. او داماد یک روحانی به نام علی‌اکبر موسوی حسینی و نماینده اسبق مجلس است که در اوایل دهه هفتاد به دلیل اجرای یک برنامه تلویزیونی به «حسینی اخلاق در خانواده» شهرت یافت اما پس از انتشار گزارش‌هایی درباره روابط شخصی‌اش این برنامه متوقف شد و خرداد سال گذشته درگذشت.

سپاه پاسداران تا قبل از تشکیل این سازمان دارای معاونت اطلاعات بود که از دو بخش حفاظت و اطلاعات تشکیل می‌شد. بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۸، علی خامنه‌ای در حکمی ضمن تشکیل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، طائب را به ریاست این سازمان منصوب کرد. طائب در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ فرمانده بسیج بود و از سال ۱۳۸۹ و به دلیل مشارکت در سرکوب اعتراضات در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

ریاست او بر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یک دهه گذشته ادامه داشت، سازمانی که حتی چون «وزارت اطلاعات» زیر نظر دولت یا نیازمند پاسخ‌گویی به مجلس شورای اسلامی نیست و طی یک دهه گذشته بخشی از دستگاه سرکوب اعتراضات در جمهوری اسلامی بوده است.

جواد کریمی قدوسی، از فرمانده سابق سپاه و نماینده فعلی مشهد در مجلس در اواخر بهار سال‌جاری و به دنبال «ادغام معاونت اطلاعات راهبردی سپاه و سازمان اطلاعات سپاه  پاسداران» گفت: «بعد از تحولات منطقه و حوزه خلیج فارس، تحریم‌ها و مسائل کشتیرانی، انتصاب‌ها و اقدامات بسیار راه‌گشایی برای پیشبرد اهداف و ماموریت‌های ویژه سپاه در این مقطع حساس انجام شده است و این چهره‌ها بسیار باتجربه هستند.»

او گفت که در گذشته «حسین طائب مسئولیت سازمان اطلاعات سپاه را داشت و حسین محقق نیز در معاونت اطلاعات راهبردی سپاه فعالیت می‌کرد که اکنون با ادغام این دو، طائب به‌عنوان رییس و محقق به‌عنوان جانشین او منصوب شده است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه «تاثیرات مهم انتصاب‌های اخیر سپاه در حوزه منطقه، نفوذی‌ها، دوتابعیتی‌ها، عوامل کودتاچی و تحریم‌ها مشخص خواهد شد»، گفت که «انتصاب‌های اخیر سبب تقویت و اقتدار سازمان اطلاعاتی سپاه خواهد شد» و این «تغییرات اخیر سپاه برای حفظ انقلاب بسیار موثر خواهد بود.»

با این حال در شش ماه گذشته، جمهوری اسلامی شاهد گسترده‌ترین اعتراضات دست‌کم در سه دهه گذشته بوده است، اعتراضاتی که در آبان ماه سال‌جاری صدها شهر ایران را دربر گرفت و بنابر اعلام رویترز بیش از هزار و ۵۰۰ تن از معترضان در آن کشته‌شدند. با وجود بازداشت‌های گسترده که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در آن نقش عمده‌ای داشت به اعتراضات دی ماه رسید که در آن بیشترین شعارها علیه خامنه‌ای بوده است.

در ادبیات سیاسی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دست‌کم در عرصه عمومی، «شکست» یا سخن گفتن از آن جایی ندارد. طائب اما بعد از ده سال ریاست بر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که با ادغام چند ماه قبل «معاونت راهبردی سپاه» و درحالی که ریاست دستگاه اطلاعاتی را بر عهده دارد که به غیر از خامنه‌ای به هیچ کسی پاسخ‌گو نیست، در یک سخنرانی جمعی برای فرماندهان سپاه و بسیج از «شکست قطعی» در صورت «سازش» سخن گفته است؛ سخنانی که علاوه بر نگرانی او از موقعیت متزلزل داخلی و جهانی جمهوری اسلامی، بیانگر نگرانی او از اثر گذاری این موقعیت بر شخص علی‌خامنه‌ای است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More