شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، معترضان و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به برخوردهای شدیدتر تهدید کرد

حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در جریان راهپیمایی حکومتی سالگرد انقلاب، معترضان و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به برخوردهای شدید امنیتی تهدید کرد و گفت: «غربی‌ها و عوامل‌شان در داخل کشور بدانند ما نظاره‌گر فتنه‌گری و شرارت آنها نخواهیم بود، اگر دنبال آشوب بروند باید آماده ضربه‌های محکم دستگاه امنیتی باشند.»

رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سخنان روز سه‌شنبه خود علاوه بر معترضان، فعالان شبکه‌های اجتماعی را نیز تهدید کرد و گفت: «به لطف الهی و به کارگیری شگردهای حرفه‌ای و ابزارهای پیچیده اطلاعاتی، اشراف خوبی بر چرخه شبکه‌سازی و نفوذ دشمن در بستر فضای مجازی پیدا کرده‌ایم.»

این تهدید درحالی صورت گرفت که طی دو هفته گذشته ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با ورود و تفتیش منازل بیش از ده تن از روزنامه‌نگاران، اقدام به توقیف وسایل ارتباطی از جمله گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و کامپیوتر آنها کرده‌اند.

یاسمن خالقیان، مازیار خسروی، مولود حاجی‌زاده، یغما فشخامی، مونا مافی، احسان بداغی و شبنم نظامی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علاوه بر تفتیش منازل، وسایل ارتباطی آنها و اعضای خانواده‌شان را توقیف کرده‌اند.

همزمان کمپین حقوق بشر در ایران طی  گزارشی اعلام کرد که «افزایش فشارها بر روزنامه‌نگاران درباره فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، شیوه جدید سرکوب روزنامه‌نگاران از سوی  سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است.»

در این گزارش تاکید شده است که «موج تازه فشارهای امنیتی و سرکوب روزنامه نگاران در ایران با احضار و بازجویی بیش از ده روزنامه نگار و توقیف وسایل ارتباطی چندین روزنامه‌نگار در تهران و شهرهای دیگر وارد فاز جدیدی شده است.»

روزنامه ‌نگاران ساکن ایران در مصاحبه با این کمپین گفتند که «عمده فشارها به فعالیت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر مربوط است و ماموران امنیتی آنها را تحت فشار قرار داده‌اند از هرگونه نقدی نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی پرهیز کنند.»

یک روزنامه‌نگار ساکن تهران  با تاکید براینکه «پروژه جدید را سپاه در سرکوب روزنامه نگاران شروع کرده است»، گفت: «چون بازداشت روزنامه نگاران برایشان هزینه دارد با احضاریه و با حکم دادستانی مبنی بر بازرسی منزل می ریزند خانه‌های روزنامه نگاران و وسایل ارتباط جمعی آنها و دیگر اعضای خانواده‌شان مثل کامپیوتر، تلفن همراه، کتاب، دست نوشته‌ و کارت خبرنگاری را توقیف و ضبط می کنند. برای وسایل توقیف شده رسید می دهند و می گویند که باید فلان روز بیایید فلان دفتر سپاه برای توضیحات و وسایل توقیف شده را در راستای تحقیقات عنوان می کنند. یعنی عملا هم مانع فعالیت روزنامه نگاران می شوند هم وسایل شخصی آنها را می برند که اتهام و جرم بتراشند.»

به گفته این روزنامه‌نگار موضوع «کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه و  سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه پاسداران» از جمله مواردی است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با ضبط وسایل روزنامه‌نگاران و فشار از طریق مدیران مسئول می خواهد که ما عملا چیزی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر غیر از روایت رسمی حکومت ننویسیم و نقد نکنیم.»

طائب از یک دهه پیش با حکم علی خامنه‌ای ریاست بر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را بر عهده دارد، سازمانی که پاسخ‌گوی هیچ‌کس نیست و تحت نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. سخنان او در راهپیمایی سالگرد بیست و دوم بهمن متاثر از اعتراضات گسترده‌ای است که آبان ماه سال‌جاری و پس از آن در دی ماه بسیاری از شهرهای ایران با شعارهایی علیه شخص خامنه‌ای نیز همراه شده است.

تهدید معترضان به برخوردهای شدیدتر امنیتی  از سوی طائب درحالی انجام شد که سازمان تحت امر او در یک دهه گذشته با وجود قدرت و امکان نفوذ در حاکمیت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ارکان اصلی سرکوب مخالفان و حتی منتقدان بوده است و نیروهای تحت امر طائب اقدام به بازداشت هزاران تن از فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویان، معلمان، کارگران، روزنامه‌نگاران و نیز معترضان در جریان اعتراضات خیابانی نقش اصلی را داشته‌اند. با این همه روند اعتراضات در سال‌های ریاست بر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به ویژه از سال ۱۳۹۶ رو به گسترش بوده است.

رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران همچنین گفت که «دشمن با فشار حداکثری به دنبال ایجاد ناامنی و کمپین‌های اغتشاش بود اما ایستادگی و بصیرت ملت ایران، آنان را ناکام کرد و عقب زد.»

او که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ فرمانده بسیج بود، به کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، نیز گفت: «امروز نبرد اطلاعاتی با آمریکا وارد دوره جدیدی شده است. از امروز به بعد آمریکا باید برای هر روز حضور نامشروع خود در منطقه، هزینه بیشتری بدهد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More