شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سابق شورای نیک‌شهر: روستاییان سیستان و بلوچستان نه شناسنامه دارند نه آب

عبدالعزیز بلوچ‌زهی، رییس سابق شورای نیک‌شهر، با اشاره به محرومیت برخی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب بهداشتی می‌گوید مردم یک روستا تا چند ماه پیش شناسنامه هم نداشته‌اند.

بلوچ‌زهی روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «روستای بن با پنج هزار نفر جمعیت فاقد هرگونه راه ارتباطی است و بسیاری از زنان باردار، به دلیل ناهمواری و دست‌اندازهای ‌زیاد، هنوز به بیمارستان نرسیده زایمان می‌کنند.»

او به وجود مشکل مشابه برای روستای زیردان، از توابع شهرستان نیک‌شهر، اشاره کرد و افزود: «سال‌ها پیش یکی از نهادها قرار بود راه‌های ارتباطی روستا را بازسازی کند، اعتبارش نیز تامین شد، اما با کمال تاسف اصلا جاده‌ای ساخته نشد.»

این مقام سابق نیک‌شهر همچنین اشاره کرد در زیردان مردم «تا چند ماه پیش» شناسنامه نداشته‌اند و به تازگی صدور آن برایشان انجام می‌شود. به گفته او، «افراد بدون هویت هیچ شغل و کاری نمی‌توانند داشته باشند و با فقر و نداری زندگی می‌کنند».

بلوچ‌زهی می‌گوید آمار بی‌سوادی در این روستای نیک‌شهر بالاست و کودکان بدون شناسنامه به دلیل قادر نبودن به تحصیل،‌ مجبورند کارگری کنند.

به گفته رییس سابق شورای نیک‌شهر، مشکل بی‌آبی همچنان در جنوب استان وجود دارد و به صورت «سقایی» به مردم آب‌رسانی می‌شود. او گفت در شهرستان دشتیاری بیشتر از هزار خانواده از آب شرب محروم هستند.

طرح مکرر مشکل آب شرب و بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان در حالی است که به تازگی در آبان‌ماه معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، هم ضمن انتقاد از نحوه خدمات‌رسانی به این استان گفته بود زنی در سیستان و بلوچستان پس از آن‌که برای تهیه آب برای فرزندانش «تن‌فروشی» کرد، دست به خودکشی زد.

این اظهارات بلافاصله با واکنش معاون سیاسی وزارت کشور مواجه شد و جمال عرف ضمن رد آن گفت این نماینده در صورت «عدم اثبات ادعا» باید پاسخگوی مراجع قانونی باشد.

 

مسئولان ظرفیت انتقاد ندارند

رییس سابق شورای نیک‌شهر ضمن تایید مشکلات، مسئولان حکومت را فاقد «ظرفیت انتقاد» خوانده و می‌گوید: «مدام دوست دارند از آن‌ها برای کارهای نصفه‌نیمه یا انجام‌نشده تعریف کنند.»

بلوچ‌زهی در همین زمینه به سفر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، به استان اشاره کرد و خطاب به او گفت: «شما قبلا کجا بودید که مشکلات خطوط ارتباطی ما را حل کنید؟»

این مقام سابق محلی اشاره کرد: «با گذشت ۴۲ سال از انقلاب هنوز خطوط مخابراتی شهرستان نیک‌شهر درست نشده و با کوچک‌ترین باد و بارندگی قطع می‌شود.»

بلوچ‌زهی گلایه کرد که استان سیستان و بلوچستان «فقط هنگام انتخابات و جمع کردن رای مردم استان» عزیز می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More