شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس دفتر حسن روحانی کشتار معترضان در ماهشهر را تایید کرد

محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی و  امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یک عضو هیات رییسه مجلس گزارش‌ها درباره کشتار معترضان آبان ماه در «ماهشهر» را تایید کردند.

 محمود واعظی ،‌رییس دفتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۰ آذر از حضور «عده‌ای مسلح» در اعتراض‌های ماهشهر سخن به میان آورده و مدعی شده آنها در اقدامی «خیلی عجیب» به سوی مردم و پلیس تیراندازی کرده‌اند.

واعظی افزوده این افراد «در ماهشهر و عسلویه سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند که موضوع عجیبی بود.»

این مقام دولتی این افراد را مسئول یا عامل بخشی از کشتار‌ها در ماهشهر معرفی کرده است. 

واعظی درباره آمار قربانیان اعتراض‌ها به گران شدن بنزین در ماهشهر هم هیچ اشاره‌ای نکرده و نگفته چه نیرو‌ها و افراد دیگری در این کشتار نقش داشته‌اند.

 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ،‌عضو هیات رییسه مجلس نیز گفته «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند و دقیق می‌دانیم چه کسانی بوده‌اند.»

قاضی‌زاده هاشمی ادعا کرده برخی از افراد کشته شده قصد داشته‌‌اند «به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند.»

وی با دفاع تلویحی از به رگبار بستن معترضان در ماهشهر گفته «آیا کسی نمی‌داند وقتی می‌خواهد به خطوط اصلی انرژی کشور حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟» 

۱۲ آذر ماه نیز محسن بیرانوند فرماندار و رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر، کشتار معترضان در نیزارهای این شهرستان را تایید کرده بودند.

فرماندار ماهشهر گفته بود که کشته شدگان در نیزارهای ماهشهر «مسلح» بودند و حضور میدانی نیرو‌های انتظامی در این اعتراض‌ها را تایید کرده بود.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد در جریان این اعتراض‌ها نزدیک به ۱۰۰ نفر از معترضان پناه‌گرفته در نیزارهای ماهشهر جان باخته‌اند. 

شهرک‌های چمران، رجایی و طالقانی از مناطق اصلی درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در ماهشهر بوده‌اند که هنوز از آمار دقیق قربانیان در این شهرک‌ها گزارشی منتشر نشده است.

ماهشهر در نزدیکی متجمع‌های پتروشیمی بسیار ثروتمند قرار دارد، اما از مناطق بسیار محروم استان خوزستان است.

 با وجود تایید کشتار شماری از معترضان در ماهشهر از سوی دست‌کم چهار مقام مسئول، هنوز ابعاد این کشتار خشونت‌بار به طور رسمی اعلام نشده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی هم در ۱۰ روز اخیر بارها از اعلام آمار قربانیان این اعتراض‌ها خودداری کرده‌اند.

اعتراض‌های آبان ماه پس از آنکه دولت حسن روحانی به طور غیرمنتظره‌ای قیمت بنزین را گران کرد در ۷۰۰ نقطه ایران آغاز شد که دست‌کم ۲۰۸ کشته برجا گذاشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی از بازداشت دست‌کم هشت هزار نفر در جریان این اعتراض‌ها سخن به میان آورده و رسانه‌های محلی هم همچنان از تداوم این بازداشت خبر می‌دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More