شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: وضعیت در سیستان و بلوچستان همچنان فوق بحرانی است

 

همزمان با ادامه وضعیت «فوق بحرانی» در سیستان و بلوچستان و هرمزگان، یک عضو کمیته علمی ستاد کرونا و مقامات چند استان ایران نیز از شیوع موج پنجم و ویروس نوع دلتا در استان‌های مرکزی و شمالی خبر دادند.

محمد هاشمی شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز جمعه ۱۱ تیر به خبرگزاری ایرنا گفت که از میان دو هزار و ۳۰۰ تست کرونا در مراکز غربالگری حدود ۳۹ درصد مثبت بوده است.

هاشمی اعلام کرد که شمار مبتلایان در استان به بیش از ۵۸ هزار نفر رسیده و با فوت ۱۶ نفر دیگر، شمار جان‌باختگان هم به هزار و ۶۲۵ نفر رسید.

او تاکید کرد که وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان «فوق بحرانی» است و شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل قرمز هستند.

بر اساس اظهارات کارشناسان و مقام‌های بهداشت و درمان ایران، موج پنجم شیوع کرونا از دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شد و در پی آن، استان‌های فارس، یزد، کرمان و اصفهان نیز درگیر شده‌اند. همچنین به گفته این مقام‌ها، استان تهران از هفته گذشته وارد موج پنجم کرونا شده است.

در همین حال خبرگزاری صدا و سیما نیز به نقل از یک مقام پزشکی خبر داده که استان خراسان جنوبی وارد موج پنجم کرونا شده است.

علی بیرجندی، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد، اعلام کرد که کرونای نوع دلتا در مشهد «گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.»

همزمان مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز گفت که موج پنجم کرونا به سمت شهرهای مرکزی‌ نزدیک می‌شود و وضعیت دماوند، فیروزکوه و آمل نیز قرمز شده است.

او تاکید کرد که نشانه‌های بروز پیک پنجم کرونا در کشور مشاهده می‌شود اما این موضوع باید به صورت رسمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود.

جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، نیز با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا افزود که با وضعیت فعلی موج پنجم کرونا از هفته آینده در این استان آغاز می شود.

او اعلام کرد که ویروس دلتا هم از جنوب کشور به شمال وارد شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قم فقط دو هفته پس از وضعیت زرد، به وضعیت نارنجی بازگشته و تعداد مبتلایان بستری‌شده نیز به بالای ۲۰۰ نفر رسیده است.

در همین حال ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، از ادامه روند صعودی ابتلا به کرونا خبر داد و افزود که ۴۹۰ بیمار بستری هستند که ۹۶ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

عبدالرضا قاسم پور، جانشین رئیس ستاد استانی کرونا در فارس، نیز از دو برابر شدن تعداد مبتلایان و جان باختگان در این استان خبر داد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران اول خرداد آمار مبتلایان به کرونا در کشور را هشت هزار و پنج نفر اعلام کردند اما این آمار در اول تیر به ۱۱ هزار و ۷۱۶ نفر رسد و در ۱۱ تیر به ۱۳ هزار و ۸۳۶ افزایش یافت.

با این حال تعداد جان‌باختگان که اول خرداد  ۱۸۷ نفر بود در ۱۱ تیر ۱۲۷ نفر اعلام شد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More