شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس دادگستری قم: یک پرستار را به خاطر اعلام تعداد بیماران جان‌باخته کرونا در فضای مجازی، بازداشت کردیم

درحالی که تاکنون شماری از پرستاران و پزشکان به دلیل کمبود تجهیزات حفاظت شخصی در جریان مقابله با کرونا جان باخته‌اند، رییس دادگستری قم از بازداشت یکی از پرستاران بیمارستان‌های این شهر به دلیل انتشار ویدیویی حاوی آمار بیماران جان باخته خبر داد.

علی مظفری، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری قم، گفت: «پرستاری که در فضای مجازی اقدام به ارائه آمارهای کاذب از تعداد فوتی‌های کرونا در قم نموده بود و موجب تشوش اذهان عمومی شد، بازداشت و سه روز نیز در بازداشتگاه نگهداری شد.»

رییس دادگستری قم هشدار داد که «دستگاه قضایی قم با هر موضوعی که به آرامش روانی خدشه وارد کند به طور قطع و در کمترین زمان برخورد  خواهد کرد»، گفت: «هر گونه آماری باید از طریق مبادی رسمی باشد و در انتشار هر گونه خبر، مصاحبه و گزارشی که نشر اکاذیب باشد و منجر به مخدوش شدن آرامش مردم باشد به صورت قانونی برخورد می‌شود.»

این مقام قضایی به هویت پرستار بازداشت شده در قم اشاره نکرد، اما پیشتر یکی از پرستاران مرد بیمارستان کامکار قم در روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه، در صفحه اینستاگرام خود ویدیویی منتشر کرده و در آن گفته بود: «دیشب[سه‌شنبه ششم اسفند] فقط در یک شیفت هشت تن از هموطنان مان را از دست دادیم، هشت تن از هموطنان ما؛ یکی دختری ۲۳ ساله بود، بدون هیچ بیماری، بدون هیچ سابقه بیماری و یکی پسری ۲۹ ساله، آقای ۳۰ ساله، خانم ۵۰ ساله‌ای که تا یک ساعت قبل داشت با من صحبت می‌کرد و تعجب می‌کرد که چرا حالش بدتر شده است، فقط همین.»

او نسبت به وضعیت شیوع کرونا و پیامدهایش هشدار داده و تاکید کرده بود که «ما فقط در یک شب هشت تن از هموطنان مان را از دست دادیم، تا کی مسئولان می‌خواهند این مساله  را شوخی بگیرند.»

این اولین مورد از بازداشت پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها در ارتباط با شیوع کرونا در ایران است که به صورت رسمی از سوی یک مقام قوه قضایی اعلام شده است.

پیشتر مواردی از اعمال فشار یا تکذیب سخنان پرستاران و کادر درمانی از سوی مقام‌های دولتی یا قضایی منتشر شده بود. از جمله پس از انتشار ویدیویی از یک پرستار بیمارستان رازی رشت درباره کمبود تجهیزات حفاظت شخصی پرستاران و پزشکان و کادر درمانی از جمله ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده، گفته بود: «وقتی پرسنل بیمارستان‌ها جان‌شان را کف دست‌شان می‌گذارند، باید امکانات باشد اما متاسفانه امکانات نیست، حتی لباسم استاندارد نیست.» این سخنان اما از سوی مهدی شادنوش، نماینده وقت وزیر بهداشت در گیلان رد شد و او گفت که تجهیزات کافی در بیمارستان‌ها وجود دارد.

علی مظفری، رییس دادگستری قم همچنین از بازداشت یک طلبه به اتهام انتشار ویدیویی از غسالخانه بهشت معصومه قم خبر داد و گفت: «در روزهای گذشته کلیپی از غسالخانه بهشت معصومه قم توسط یکی از طلاب منتشر شده که به شدت موجب تشویش اذهان عمومی شد و بازخوردهای منفی بسیاری داشت که دو ساعت پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی، این فرد متخلف دستگیر شد.»

در ویدیوی مورد اشاره رییس دادگستری قم، تصاویری از تعدادی زیادی پیکرهای بیماران جان باخته در غسالخانه بهشت معصومه قم و با این توضیح همراه بود که بیماران جان باخته در بهشت معصومه قم بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است و حتی بسیاری از این پیکرها به خاک سپرده نشده و بلاتکلیف تلنبار شده‌ است.

تردید و بی‌اعتبار دانست آمارهای رسمی به این ویدیو محدود نبوده و در روزهای اخیر در موارد متعددی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان رسانه‌ای در ایران نیز آمارهای رسمی از شمار جان‌باختگان را غیرواقعی دانسته‌اند.

در تازه‌ترین مورد روز دوشنبه مصطفی فقیهی، مدیرمسئول سایت انتخاب در تهران، در صفحه توییتر خود خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت نوشت: «تعداد فوتی‌های مشکوک به کرونا، دو هزار است و بیش از ۱۳۰نفر، تنها دیروز [یک‌شنبه هجدهم اسفند] در تهران و گیلان فوت کرده‌اند.»

او ساعتی بعد با حذف توییت قبلی خود، نوشت: «در آماری که ساعاتی قبل منتشر کردم درست نبود؛ از توییت قبلی‌ام در مورد آمار مبتلایان به کرونا سوءبرداشت شد تاکید من بر آمار مشکوک به کرونا بود که می‌تواند آنفولانزا یا هر بیماری دیگری باشد.»

علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه کاشان، نیز شامگاه دوشنبه نوزدهم اسفند در یک برنامه تلویزیونی شبکه اصفهان گفت فقط در «کاشان» و «آران و بیدگل» واقع در استان اصفهان از اول اسفند ماه ۸۸ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و یک‌هزار و ۵۶ نفر درگیر بیماری کرونا شده‌اند. این درحالی که کل بیماران مبتلا به کرونا در استان اصفهان از سوی وزارت بهداشت ۶۷۱ نفر و تعداد جان‌باختگان فقط ۱۵ نفر اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More