شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس جمهوری ایران با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، صبح امروز چهارشنبه ۲۲ اسفند در نجف با حضور در بیت آیت الله سیدعلی سیستانی، با این مرجع تقلید، دیدار و گفتگو کرد.

روحانی پس از هاشمی رفسنجانی، دومین مقام ارشد جمهوری اسلامی است که با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روحانی را در دیدار با این مقام دینی عالی‌رتبه شیعه، همراهی کردند.

آقای روحانی از روز دوشنبه و برای یک سفر رسمی سه روزه، در عراق است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امیدوار است در سفر سه‌روزه خود به عراق که از روز دوشنبه ۲۰ اسفند آغاز شد در سایه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا حجم مبادلات تجاری بین دو کشور همسایه و مسلمان افزایش یابد.

اینکه عراق تا کجا فشارهای آمریکا را برای محدود کردن مبادلات خود با ایران تحمل خواهد کرد همچنان مشمول گمانه‌زنی است، اما عراق در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران بدل شده است.

روحانی در روز اول سفر خود با همتای عراقیش برهم صالح و همچنین عادل المهدی، نخست وزیر عراق، و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس این کشور، دیدار داشت.

روحانی پس از دیدار با صالح به خبرنگاران گفت در جریان مذاکرات با رئیس‌جمهور عراق «هیچ نقطه اختلافی را ندیدم».

روحانی اضافه کرد «ثبات، امنیت و دموکراسی عراق» برای جمهوری اسلامی اهمیت بالایی دارد.

ایران و عراق بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ درگیر جنگ خونباری بودند که طبق آمارهای غیررسمی حدود یک میلیون کشته در دو کشور به جا گذاشت. اما در پی سقط صدام حسین در سال ۱۳۸۲ و روی کار آمدن شیعه‌ها، روابط بین دو کشور رشد چشمگیری داشته است.  

رئیس جمهوری عراق نیز به خبرنگاران گفت امیدوار است «همسایگان عراق اهمیت ثبات» در کشورش را درک کنند. وی ادامه داد همسایگی عراق با ایران، ترکیه و کشورهای عربی «سرمایه بزرگی» برای عراق است.

دولت‌های غربی و کشورهای عربی متحد آنان ایران را به تلاش برای بی‌ثباتی در عراق از طریق گروه‌های شبه‌نظامی کرده‌اند. این اتهامات همواره از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

روحانی همچنین به خبرنگاران گفت گردشگری، نفت، گاز، برق و راه‌سازی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

در همین حال برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت تمدید معافیت از تحریم‌های ایران به عراق بسته به کاهش واردات برق این کشور از ایران است.

این در حالی است که روحانی پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: « ایران برق و گاز مورد نیاز عراق را تامین می‌کند و ما اعلام کردیم که برای صدور برق بیشتر آمادگی داریم و همچنین در زمینه نفت می‌توانیم تسهیلات لازم را برای توافقات بین دو کشور داشته باشیم».

رئیس جمهوری ایران همچنین در همایش تجار ایرانی و عراقی گفت ایران آماده توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و تامین برق و گاز مورد نیاز عراق و اتصال راه‌آهن ایران به عراق است.

روحانی ضمن تاکید بر تصمیم جمهوری اسلامی ایران به افزایش حجم مبادلات از ۱۲ میلیارد دلار فعلی به ۲۰ میلیارد دلار، گفت: «تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا می‌تواند یک فرصت تاریخی بزرگ برای دو دولت، دو ملت و فعالان اقتصادی بوجود آورد.»

روحانی در دیدارهای خود با طرف‌های عراقی همچنین بر «نقش بسیار برجسته» جمهوری اسلامی در شکست داعش اشاره کرد و گفت ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.

رئیس جمهوری ایران در دیدار دوشنبه شب با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی عراق گفت: «در شرایطی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه به دنبال اعمال فشار و فاصله انداختن میان کشورهای دوست مانند ایران و عراق است، باید در کنار یکدیگر در برابر زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کنیم.»

او در ادامه گفت: «در روزهایی که برخی از کشورها لبخند بر لب داشته و تصور می‌کردند که مردم عراق از تروریست‌های داعش شکست می‌خورند، ملت ایران در کنار مردم عراق بود و توانستیم، با هم بزرگترین شکست را به تروریست‌ها وارد کنیم.»

این اولین سفر روحانی از زمان روی کار آمدن در ایران در سال ۱۳۹۲ است. 

سیستانی که ایرانی‌تبار است از به حضور پذیرفتن محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، خودداری کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More