شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس تیم مذاکره کننده ایران برای شرکت در دور پنجم مذاکرات عازم وین شد

عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، بامداد سه‌شنبه برای شرکت در دور پنجم مذاکرات وین برای احیای برجام تهران را به مقصد وین ترک کرد.

دور پنجم مذاکرات ایران، کشورهای عضو برجام و آمریکا برای احیای برجام روز سه‌شنبه، چهارم خرداد ماه، در وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود.

عراقچی پیش از آنکه عازم وین شود روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک از آمادگی ایران برای بازگشت به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام در صورت «لغو همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران» خبر داد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران درباره روند مذاکرات احیای برجام نیز گفت که نشانه‌هایی از بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد ولی مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است. او تاکید کرد که اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و ایران لغو تحریم‌ها را راستی آزمایی کند ایران به تعهدات خود باز می‌گردد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز یک روز قبل از آغاز دور پنجم مذاکرات وین، گفت که دور قبلی، دور چهارم، گفت‌وگوهای وین درباره برجام سازنده بود و پیشرفت معناداری داشت، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

مالی افزود: «امیدواریم در دور پنجم گفت‌وگوها در وین بتوانیم بیشتر به سمت بازگشت متقابل به تعهدات پیش برویم.»

با این حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دو روز قبل درباره مذاکرات وین احیای برجام، تاکید کرد که هنوز نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر آمادگی و تمایل این کشور برای انجام تعهداتش در چارچوب برجام ندیده است.

بلینکن در این مصاحبه‌ که یک‌شنبه دوم خردادماه از شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا پخش شد، در پاسخ به اینکه آیا تصمیم درباره لغو برخی تحریم‌ها تاکنون اتخاذ شده یا خیر، گفت: «ما می‌دانیم که چه تحریم‌هایی در صورت مغایرت با توافق هسته‌ای باید برداشته شوند، اما مهم‌تر و از همه مهم‌تر این است که ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای می‌داند چه کاری باید انجام دهد.»

او تاکید کرد: «آنچه ما ندیده‌ایم این است آیا ایران آماده و مایل است برای آنچه که باید انجام دهد تصمیم‌گیری کند؟ این آزمونی است که ما هنوز جوابی نداریم.»

این سخنان وزیر خارجه ایالات متحده با واکنش توییتری عباس عراقچی و محمدجواد ظریف مواجه شد.

ظریف در توییتی خطاب به بلینکن نوشت: لغو تحریم‌های ترامپ یک وظیفه قانونی و اخلاقی است، نه اهرمی برای مذاکره. برای ترامپ کارآمد نبود، برای شما هم نیست. میلیاردها دلار پول ایران را که با قلدری گرو گرفته‌اید، آزاد کنید. تاریخ مصرف میراث ترامپ گذشته است، ولش کن.

عراقچی هم در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا، باردیگر به مواضع پیش از مذاکرات وین ایران و آمریکا بازگشت و گفت  که «آمریکا، برجام را ترک کرده است، باید ابتدا تحریم‌ها را بردارد. بعد ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. آیا آمریکا آماده است؟»

با آنکه طرفین پیشتر بیان کرده بودند که مایل به رسیدن به توافق پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستند اما روند مذاکرات وین تاکنون به توافق منجر نشده و مشخص نیست که رسیدن به توافق احتمالی در چند هفته باقی مانده عملی شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More