شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس بانک مرکزی ایران: اینستکس باید کالاهای تحریمی را هم شامل شود

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، خواهان آن شد که اینستکس، کانال مالی اروپا با ایران به کالاهای تحریمی هم گسترش یابد.

همتی روز یکشنبه ۹ تیر، در صفحه اینستاگرام خود از تکمیل «زیرساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی» این کشور خبر داد و نوشت: «اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام‌پذیر باشد.»

او ادامه داد که اینس‌تکس، «شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیر تحریمی شود ولی بعدتر محدوده آن بایستی به کلیه کالاها گسترش یابد.»

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati) on

رییس بانک مرکزی ایران همچنین با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند به اروپا پیشنهاد داد که اگر «موقتا محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلند مدت با بازپرداخت آتی نفتی» ایجاد کند.

او اضافه کرد که «خود اروپایی‌ها هم در مذاکرات اشاره‌ای به راه‌حلی شبیه به این داشته‌اند» و «الگوهای متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است».

در حالی که ایران به دلیل تحریم‌ها دچار کمبود منابع ارزی شده، رییس بانک مرکزی ایران در پایان نوشت که «اینستکس صرفا سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده یا در حال اجراست».

اینستکس یا کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران، از زمان خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی از سوی کشورهای اروپایی عضو برجام به عنوان سازوکاری برای ادامه تجارت اروپا با ایران مطرح شد.

روز جمعه، اتحادیه اروپا و وزارت امور خارجه ایران پس از مذاکرات در وین، از «عملیاتی شدن اینستکس» خبر دادند.

عراقچی پس از راه اندازی اینستکس در جریان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام، گفت که این نشست با وجود اینکه «یک گام به جلو محسوب می‌شود» اما «هنوز تا خواسته‌های ایران فاصله قابل توجه وجود دارد.»

واکنش‌ها به عملیاتی شدن اینستکس اما در تهران نیز چندان مثبت نیست. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه خطاب به حسن روحانی نوشت: «باید از جناب رییس‌جمهور و سایر مسئولان سیاست خارجی کشورمان پرسید: کجای ایران امروز مانند عراق شکست خورده دیروز، در حاکمیت صدام، است که شما به فرمول تحقیرآمیز نفت در برابر غذا و دارو تن داده‌اید؟!»

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به «عملیاتی شدن اینستکس» نیز شنبه هشتم تیر، اینستکس را به  «ماشینی بسیار زیبا اما بدون بنزین» تشبیه کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More